Gasten willen meer dan lekker eten - Elkaar verstaan bijvoorbeeld

TekstMARIEKE POOL
BeeldASONA BENELUX B.V.

Veel horecabedrijven kampen met een waardeloze akoestiek. Bezoekers kunnen zich niet verstaanbaar maken bij hun tafelgenoten of worden overschreeuwd door gasten aan nabijgelegen tafels. Dat moet anders en dat kan anders.

ZONDER ABSORPTIE WORDT GELUID GEWOONWEG HERRIE

In de horeca zelf, maar ook in de media en op verschillende platforms wordt, behoorlijk wat negatieve feedback gegeven op het kabaal in restaurants en hotels. ‘Het klopt dat veel horecagelegenheden kampen met akoestische problemen,’ vertelt Rimmer Hylkema, directeur van Asona Benelux. ‘Wanneer het geluid niet door wanden en plafonds wordt geabsorbeerd, blijft het als een pingpongbal weerkaatsen en wordt het versterkt. Geluid wordt dan herrie. Dat is voor gasten die rustig een hapje komen eten zeer onprettig. Vooral oudere gasten met gehoorproblemen kunnen hier maar moeilijk mee omgaan.’

ONZICHTBARE OPLOSSINGEN

‘Gelukkig zijn er tegenwoordig veel oplossingen om slechte akoestiek te verhelpen,’ geeft Rimmer aan. ‘En die oplossingen zijn vaak onzichtbaar toe te passen. Het begint bij het vermijden van harde, reflecterende wanden en plafonds. Interieurarchitecten en ontwerpers weten hier wel raad mee, er zijn genoeg creatieve oplossingen die onopvallend hun werk kunnen doen zodat ze bijdragen aan een fijne sfeer in een horecazaak.’

NEEM AKOESTIEK MEE IN HET DESIGN

Martijn Gosen van designbureau King Kongs weet alles van slechte akoestiek. ‘Het zorgt regelmatig voor slechte recensies en dat zien ondernemers ook: zij worden zich steeds meer bewust van het belang van goede akoestiek. Maar ik moet ze vaak wel op het hart drukken dat ze het al direct moeten meenemen in het design. Je kunt akoestische panelen heel mooi onderdeel maken van een ontwerp.’ Als voorbeeld noemt hij restaurant Satchmo in Amsterdam. ‘Daar hebben we een hele wand van akoestische panelen gemaakt, met prints erop en verlichting erachter. Zie je akoestiek als sluitpost en ga je achteraf aanpassingen doen? Dan worden akoestische oplossingen vaak duurder en passen ze niet meer in het design. Of moet je je zaak weer leeghalen om toch het plafond te laten spuiten.’

ONGEWENST ERVARINGSDESKUNDIGE OP HET GEBIED VAN SLECHTE AKOESTIEK

Ongewenste ervaringsdeskundigen geven vaak aan van alles geprobeerd te hebben. Denk aan matjes onder de tafels. Of het gebruik van stoffen gordijnen en de aanleg van tapijt. Het helpt allemaal maar mondjesmaat. ‘Een akoestisch plafond -en dan uiteraard in de gewenste kleur- is de oplossing voor elke omgeving. Demping via het plafond -dat er dus ook nog eens geweldig uitziet- werkt geweldig. Daarom kiezen veel horecaondernemers voor onze oplossingen.’

Akoestiek is voor veel partijen een hoofdbreker, Asona weet deze partijen ervan te overtuigen dat het juist een kans is. Natuurlijk onderschat het bedrijf de kosten niet, maar het is dé kans bij uitstek om de totaalbeleving van een horecazaak aan te pakken. Met de juiste oplossing kun je meubels verschuiven, servies opstapelen en met elkaar overleggen zonder gehinderd te worden door hevig geluid. Want dat wordt dus geabsorbeerd.

Gepubliceerd op21 juli 2022 om 9:00