Watch me now
Het is je vast niet ontgaan, deze editie van ArchitectenPunt interieur staat in het teken van fashion. Het waarom is een abc’tje: fashion is al tientallen jaren de aangever en inspiratiebron voor de interieurbranche. We praten erover met Christel Roelofs.
Sinds de Renaissance is mode een van de meest invloedrijke verschijnselen in de samenleving. Mode is bijna een tweede natuur voor ons geworden en geeft inzicht in diverse menselijke patronen, zo ook in interieur. Gebeurt er iets in de wereld en dan met name op het sociale of culturele vlak? Dan kun je op je vingers natellen dat een reactie daarop zichtbaar wordt in de mode. Elke trend is een weerspiegeling van de tijdsgeest. Alle gebeurtenissen die plaatsvinden in de maatschappij genereren gezamenlijk een bepaald gevoel. Iedereen wordt hierdoor bewust of onbewust beïnvloed. Zelfs een persoon die probeert te vluchten van de norm bevestigt dat er iets gaande is.
Het is algemeen bekend dat interieurontwerpers fashion -en dus trends- als inspiratiebron voor hun ontwerpen zien. Verduurzaming, bepaalde kleuren, de opmars van social media, personalisering van eigendommen, cryptomunten, oorlogen, economische crisis en de huidige pandemie, stuk voor stuk voorbeelden van trends die je eerst terugzag in fashion en later ook in interieur. Het is goed om nog even te benadrukken dat de interieurbranche vóór het digitale tijdperk meer tijd nodig had om op de hoogte te raken en dus ook om de trends te verwerken. Inmiddels kunnen we trends en de reactie van de mode hierop bijna realtime volgen en spelen interieurdesigners sneller in op de actualiteit.
Dat trends nu sneller hun invloed op interieurdesign uitoefenen, betekent niet dat we opeens net zo vaak een nieuwe bank als een nieuwe trui aanschaffen. Het betekent wel dat het steeds eenvoudiger wordt om voor een woningstijl te gaan waarmee je je onderscheidt. Kijk, vroeger zag je schrootjes in elk interieur. En iedereen had een eikenhouten bankstel. En hoewel je tegenwoordig natuurlijk veel aanhangers hebt van de visgraatvloer en zwartstalen deuren, kún je in jouw interieur jouw persoonlijke stijl laten zien en je sociale identiteit uitdrukken. Met andere woorden: er is meer ruimte voor een persoonlijke invulling. Trends zijn niet langer doorslaggevend, maar eerder inspirerend.
De 70’s werden gekenmerkt door de opkomst van cynisme, individualisme en een duidelijke drang naar vrijheid. Dit was de tijd van wijde pijpen, disco en hotpants. En van de vrijzinnige hippies! In de 70’s voerden bruin, citroengeel, oranje en paars de boventoon. In fashion én interieur.
De jaren 20 staat tot nu toe compleet in het teken van de coronapandemie. Het antwoord van fashion en interieur? Cocoonen! Met oversized kleding en stoffen met dempende werking beschermen we ons tegen de buitenwereld. En binnen omringen we ons met warme, natuurlijke materialen.