Tien jaar Sensowash®, een succesverhaal
Duravit brengt al 10 jaar SensoWash® douche-wc's op de markt. Toen de badkamerfabrikant in 2010 de eerste SensoWash® douchetoiletzittingen op de Chinese markt presenteerde, kwamen deze overeen met de toenmalige techniek. Het ontwerp van Philippe Starck was echter baanbrekend, omdat Duravit voor het eerst design en douche-wc-technologie samenbracht. Het discrete en aansprekende ontwerp overtuigde de klanten en is nog steeds een uniek verkoopargument. SensoWash® heeft zich in korte tijd gevestigd als synoniem voor moderne, hoogwaardige douche-wc-hygiëne. In 2011 werd SensoWash® gelanceerd in Duitsland en andere Westerse markten, waarvan sommige toen nog bedenkingen hadden bij het onderwerp.
De douchetoiletzittingen SensoWash® Starck C en SensoWash® Slim zijn verkrijgbaar in een design dat past bij het keramiek van verschillende series. Met het nieuwste product, de SensoWash® Starck f, presenteerde Duravit in 2019 een visie op de toekomst die is uitgekomen. De functies van de nieuwe generatie douche-wc's kunnen zowel via een elegante, gebruiksvriendelijke afstandsbediening in puristisch design als via een app worden bediend. Zo kunnen individuele gebruikersinstellingen via de app worden gemaakt, wat het gebruiksgemak verder vergroot. De vlakke zitting en het witte deksel erachter vormen een verzonken eenheid.
Waar en hoe worden de SensoWash®-producten geproduceerd?
In het begin werkten we op basis van beschikbare componenten en met externe partners. Jaren geleden zijn we echter begonnen met onze eigen ontwikkelings- en productieactiviteiten. We hebben nu 100% van de technologie en toegevoegde waarde in eigen handen. De belangrijkste focus van onze activiteiten ligt op onze fabriek in Shanghai, DST (Duravit Sanitaryware Technology).
Zou je zeggen dat de douche-wc in Europa is geaccepteerd?
Er zijn nog steeds bedenkingen en die zullen waarschijnlijk nog een tijdje blijven. Dankzij de onmiskenbare, opvallende productvoordelen - reinigen met water in plaats van met papier - en de onvermoeibare marketingfocus op dit onderwerp, begint de douche-wc aan terrein te winnen in luxe privé badkamers. Bovendien is het onderwerp hygiëne voor veel mensen nog belangrijker geworden, nóg een argument om voor een douche-wc te kiezen.
Het is bekend dat technologieën relatief snel verouderen - staat Duravit onder grote concurrentiedruk?
Natuurlijk is er druk van de concurrentie, maar het moedigt ons eerder aan. Als je, net als wij, alle mechanische componenten, hardware en software zelf ontwikkelt, staan de wielen nooit stil. Er zijn altijd dingen die beter kunnen of moeten worden gedaan. Bijvoorbeeld de materialen die worden gebruikt, zoals RVS voor de douchestick voor maximale hygiëne. De vlakke, verwarmde zitting met een hoogte van slechts 40 mm is gemaakt van een bijzonder robuust materiaal en heeft net als het deksel een krasvast, glad en daardoor zeer hygiënisch oppervlak. Ook het gebruiksgemak speelt een belangrijke rol. Met de nieuwe SensoWash® Starck f bieden we onder andere een app voor de bediening en een eenvoudigere configuratie van het product.
Voor Duravit speelt design altijd een dominante rol. Geldt dat ook voor SensoWash®?
Het merk Duravit is gebaseerd op drie pijlers: design, technologie en kwaliteit. Dit is wat onze missie zegt. De drie factoren concurreren niet met elkaar. Qua design hebben we een groot succes behaald met SensoWash® Starck f in samenwerking met Philippe Starck. Dit wordt bewezen door de reeks designprijzen die we er in korte tijd voor hebben ontvangen. Om de technologie te integreren, was het nodig om alle componenten verder te ontwikkelen en opnieuw in te delen, zodat alle technologie in de keramische behuizing kan worden ondergebracht. Op het eerste gezicht ziet Sensowash® Starck f eruit als een zeer aantrekkelijk, conventioneel toilet - maar in feite is het een hoogwaardige design douche-wc.
Hoe belangrijk is de service bij dergelijke geavanceerde producten?
Heel belangrijk, daarom besteden we er veel aandacht aan. SensoWash® wordt ook veel gebruikt in hotels, waar de producten beduidend meer worden belast dan in privé-badkamers. Zo zijn alle kamers in het Morpheus Hotel, Macau en het One & Only Retreat hiermee uitgerust. Alles moet passen, te beginnen met de installatie en de geïntegreerde ontkalkingsfunctie tot een perfecte kwaliteit. Door onze focus op de hoogste kwaliteitsnormen, zijn we erin geslaagd om ook bij dit complexe product het klachtenpercentage op een extreem laag niveau te houden. Er doen zich zelden problemen voor en als ze dat wel doen, zal onze klantenservice snel en adequaat helpen.