Deel deze spotlight

SLV: meer dan licht in de duisternis.

Tekst
BeeldSLV Nederland

Licht heeft oneindig veel facetten. Het creëert veiligheid, leidt de weg, wekt emoties op, zet accenten en geeft ruimtes hun bijzondere sfeer. Daarom ontwikkelen ze bij SLV vol passie aan verlichtingsoplossing voor binnen en buiten. Met meer dan 600 medewerkers in 38 landen is SLV actief op het gebied van verlichting voor woningen, gebouw- en objectbelichting, kantoren, horeca, standen winkelinrichting.

Service Light Value

Marketing Coördinatie Clim de Boer: 'SLV is in de basis een Duits bedrijf, opgericht in 1979. In die tijd stonden de letters SLV voor Sound, Light en Video. Het productenpakket is echter al heel snel afgeslankt naar alleen verlichting. Bijna veertig jaar later staat SLV voor Service, Licht en Value, wat de servicegerichtheid van ons bedrijf benadrukt. Deze servicegerichtheid wordt in elk land op de daar gewenste wijze ingevuld. Voor Nederland geldt dat we naast een uitgebreid assortiment van verlichtingsproducten ook advies en ondersteuning in de toepassing van onze producten geven. Derhalve kan men bij ons terecht voor verlichtingsplannen, licht- en besparingsberekeningen en bijvoorbeeld advies over een bepaalde dekking van de verlichting in een kantooromgeving of woning. Wil men in geval van nieuw- of verbouw vooraf een indruk krijgen van de mogelijkheden? Dan maken we een 3D-visualisatie. Deze additionele diensten horen net zo goed bij SLV als de 3.500 producten in ons assortiment.’

Elke schakel de juiste informatie

‘Onze verkopen verlopen via (elektrotechnische) groothandels. Natuurlijk ondersteunen wij dit verkoopkanaal, want met pak hem beet honderdduizend artikelen in het assortiment van een gemiddelde groothandel kunnen zij nooit productspecifiek adviseren. Bij een verbouwing zijn veel partijen betrokken waaronder bouwkundig ingenieurs, interieurontwerpers, architecten en natuurlijk degenen die de producten installeren. Iedere schakel heeft behoefte aan bepaalde informatie: de interieurspecialist op het gebied van het visuele eindresultaat, de installateur op het technische vlak. In dit samenspel zijn wij de partij die elke schakel van de gewenste informatie voorziet.’ SERVICE LIGHT VALUE Marketing Coördinator Clim de Boer: ‘SLV is in de basis een Duits bedrijf, opgericht in 1979. In die tijd stonden de letters SLV voor Sound, Light en Video. Het productenpakket is echter al heel snel afgeslankt naar alleen verlichting. Bijna veertig jaar later staat SLV voor Service, Light en Value, wat de servicegerichtheid van ons bedrijf benadrukt. Deze servicegerichtheid wordt in elk land op de daar gewenste wijze ingevuld. Voor Nederland geldt dat we naast een uitgebreid assortiment van verlichtingsproducten ook advies en ondersteuning in de toepassing van onze producten geven. Derhalve kan men bij ons terecht voor verlichtingsplannen, licht- en besparingsberekeningen en bijvoorbeeld advies over een bepaalde dekking van de verlichting in een kantooromgeving of woning. Wil men in geval van nieuw- of verbouw vooraf een indruk krijgen van de mogelijkheden? Dan maken we een 3D-visualisatie. Deze additionele diensten horen net zo goed bij SLV als de 3.500 producten in ons assortiment.’

Welke toegevoegde waarde heeft licht op interieur?

‘Een brede vraag waar veel antwoorden op te geven zijn. Functioneel gezien zorgt licht dat je wat kunt zien als er geen daglicht is. Geen zonlicht, omdat er geen ramen of lichtkoepels zijn of simpelweg omdat het avond of nacht is. Licht zorgt daarnaast voor sfeer en gezelligheid. Licht -en ook schaduw- zorgt voor accenten en onderscheid, voor diepte, voor zichtbaarheid van structuren en materialen op wanden en meubels. Daarnaast kan licht de functie en uitstraling van een ruimte versterken. Bovendien kan licht een ruimte multifunctioneel maken. Denk aan eenzelfde ruimte die wordt gebruikt als werkkamer met helder wit licht, maar ook als eetkamer met gedimd warm wit licht. Met gekleurd licht -RGB genoemdkun je een witte wand in diverse kleuren laten oplichten.’ ‘Licht heeft een directe invloed op de gemoedstoestand en op het concentratie- en prestatievermogen van de mensen die zich in de ruimte bevinden. Technisch gezegd beïnvloedt licht de manier waarop wij kleuren in de betreffende ruimte waarnemen. Verlichting met een hoge kleurweergave-index zorgt ervoor dat kleuren natuurgetrouw worden weergegeven. Verlichting kan vermoeien wanneer het teveel verblindt, meerdere schaduwen geeft of wanneer het (onzichtbaar) knippert.’ Al met al is licht een complexe materie. Er wordt niet voor niets continu onderzoek gedaan naar de effecten van licht. Wil je meer weten over de toegevoegde waarde van licht in een bepaald ontwerp? Onze lichtexperts zijn hét aanspreekpunt voor interieurspecialisten. Een goed startpunt is bovendien de website www.hulpbijverlichting.nl !’ 

De invloed van licht op het dag-nachtritme

‘De laatste jaren wordt veel gesproken over dynamische verlichting. Dat is verlichting waarbij het lichtniveau zich aanpast aan het omgevingslicht. Simpel gezegd: als het buiten begint te schemeren, gaat het licht binnen feller branden. Het zorgt voor een bepaald comfort in de ruimte en is bovendien af te stellen op de werkzaamheden die wordt uitgevoerd. Kantoorwerkzaamheden vereisen tenslotte ander licht dan een precisieklus in een werkplaats. Een andere vorm van dynamisch licht is verandering in de kleur van het licht. Als de zon opkomt, zitten er bepaalde warme kleurtonen in het licht. Staat de zon op het hoogste punt, dan wordt het licht witter. Dat is een koelere kleur licht. Richting dat avond wordt de kleur weer warmer. Dit kleurverloop kun je prima nabootsen met dynamische verlichting. Het heeft onder meer een positief effect op de regulering van het dag-nachtritme van mensen in zorginstellingen en helpt leerlingen op scholen in het vasthouden van hun concentratie.’ 

Garantie

‘SLV staat voor kwaliteit en streeft naar 100% klanttevredenheid. Op het actuele assortiment wordt vijf jaar garantie gegeven. Dat zegt iets over onze overtuiging van de kwaliteit van onze producten. We brengen elk jaar onze BIG WHITE-catalogus uit. Deze duizend pagina’s dikke catalogus staat vol informatie over ons assortiment. De nieuwste editie met ruim 500 nieuwe producten voor 2019 komt begin oktober op de markt. Aanvragen van een gratis exemplaar kan via www.slv.com.’ 

Tekst: Marieke Pool | Fotografie: SLV Nederland

Gepubliceerd op3 december 2018 om 11:02