Deel deze spotlight

KIRSTIN REININK - STYLIST

TekstMARIEKE POOL
BeeldMARLOES HEMMELDER EN ANNICK ROZA

Kirstin komt uit een artistieke familie waarin haar vader piano speelde, haar moeder altijd bezig was met naald en draad en haar broer zijn weg naar het conservatorium vond. En Kirstin zelf? Zij leefde voor ballet en moderne dans. Ze was vijf tot zes dagen per week in de danszaal te vinden. Dat ze als klein meisje tot lichte ergernis van haar moeder bijna wekelijks haar kamer anders indeelde, was misschien wel door voorbode van wat ze nu is: een zeer ambitieuze styliste.

DE VEILIGE WEG

‘Op de havo viel het mijn tekenleraar op dat ik creatief was. Hij adviseerde me iets met mijn ruimtelijk inzicht te doen. En hoewel mijn broer door zijn hart te volgen en te kiezen voor het conservatorium het goede voorbeeld gaf, koos ik toch voor de veilige weg en ging ik naar Schoevers. Daar is mijn vermogen om goed te coördineren en punctueel en accuraat te werken extra gestimuleerd. En hoewel je in eerste instantie zou denken dat dit niets met interieurstyling te maken heeft, ervaar ik in elk project de voordelen van deze capaciteiten. Na Schoevers heb ik talloze functies vervuld, maar geen enkele baan kon mijn interesse écht vasthouden. Ik verveel me snel. Als ik te lang op dezelfde plek zit, word ik ongelukkig. Het projectmatige past veel meer bij mij. Ik wil aan iets werken en dan moet het op een gegeven moment klaar zijn. Strik erom en door.’

FLOREREN DOOR VRIJHEID

‘Zo heb ik dus best veel banen versleten. Tot ik bij een werkgever de kans kreeg mijn creativiteit te gebruiken door het receptiegebied van top tot teen opnieuw in te richten. Ik had toen nog geen enkele stylingervaring, maar blijkbaar wél aanleg voor het vak. Daar is het balletje gaan rollen! Via deze werkgever mocht ik ook deelnemen aan een assessment en dat heeft mij ongelooflijk veel inzicht verschaft. Onder meer over die creativiteit die ik maar weinig kon inzetten, over mijn voorkeur voor het projectmatige -ik refereer aan die strik en dóór- en over mijn behoefte aan vrijheid. Onder iemand werken, daar word ik ongelukkig van. Goed om te melden dat ik ook absoluut niet geschikt ben voor een leidinggevende functie hoor. Ik floreer pas optimaal in een vrijer geheel.’

STYLING IS GEEN HOBBY

‘Ik heb de koe bij de horens gevat en ben naast mijn baan een opleiding binnenhuisarchitectuur gaan doen. Toen ik b bijna klaar was met de opleiding en het met het bedrijf niet zo goed ging, besloot ik in het diepe te springen en voor mezelf te beginnen. Ik ging full speed aan de slag en dat wierp zijn vruchten af. Hoe ik aan mijn klanten kwam? Door fanatiek te netwerken, continu jezelf ontwikkelen en altijd professioneel werk af te leveren. Dat laatste is in ons wereldje helaas lang niet altijd de norm. Er zijn ook partijen die zich vanuit hobbyisme in de markt wurmen. Dat komt ons imago niet ten goede. Als ik zie hoe sommige collega’s met hun klanten omgaan en zich met slecht fotomateriaal proberen te profileren, kan ik alleen maar hopen dat het waar is dat alleen de besten altijd boven komen drijven.’

GEEN MEELOPER

‘Voor jezelf beginnen, is iets totaal anders dan in loondienst werken. Ik was in die tijd absoluut bekwaam in mijn vak, maar dat ondernemen is echt andere koek. Ik kwam in contact met een coach die me ongelooflijk veel heeft geleerd. Deze doorgewinterde ondernemer kende het klappen van de zweep. Hij was ook degene die mij ervan overtuigde dat mijn skills in planning en projectbewaking van grote toegevoegde waarde zijn in mijn huidige werk. En hij had gelijk! Wat mij ook veel heeft gebracht, is lidmaatschap van TIO, wat staat voor Top Interieur Ontwerpers. In dit netwerk bundelen interieurprofessionals hun krachten om de zakelijke markt optimaal te bedienen. Als groep maken we elkaar next level professioneel. Omdat we kunnen sparren, maar ook omdat we elkaar toegang geven tot leveranciers waar je als zzp’er normaal gesproken niet zomaar binnenkomt. Dit netwerk heeft derhalve veel deuren geopend. Op dit moment werk ik aan twee prachtige nieuwbouwprojecten waarbij ik van a tot z verantwoordelijk ben voor het interieur. Nieuwe keukens, nieuwe badkamers, wat een machtig mooie turnkey opdrachten.’ ‘Ik ben geen meeloper. Niet met mijn klanten en niet in trends. In een van de nieuwbouwprojecten wil de opdrachtgever graag een keuken die afgewerkt is met wat nu helemaal in is: verticale latjes serieel naast elkaar bevestigd. Ik heb gezegd: doe het vooral op een muur in de woonkamer, maar kies voor een keuken -die twintig jaar mee moet- voor een design dat wat tijdlozer is. Natuurlijk, als de klant het écht wil, dan ga ik het regelen. Maar ik hoop dat ze mijn advies ter harte nemen.’

TRENDS ZIJN NIET DE OPLOSSING

‘Mijn slogan luidt: from identity to interior. Hiermee bedoel ik dat een interieur moet worden opgebouwd vanuit de identiteit van de opdrachtgever. Of opdrachtgevers. Het is namelijk zo dat je bij een interieur vaak te maken hebt met meerdere personen en die hebben lang niet altijd dezelfde wensen. Om alle wensen in te willigen, moet je kunnen luisteren en je kunnen inleven. Trends zijn eigenlijk nooit de oplossing. Dat betekent niet dat ik ze niet volg, maar ik geloof er niet in om zomaar trends te kopiëren. De identiteit van mijn klant is echt tien keer zo belangrijk. Dát is wat een interieur eigen en dus tijdloos maakt.’

FASHION

‘Laatst las ik het boek Leef als een Parisienne van Renée Koudstaal. Zij vertelt op een inspirerende manier hoe zelfs nuchtere Hollandse dames zich de Parijse leefstijl eigen kunnen maken. Een lang verhaal kort: meet een kledingstijl aan die bij je past en zorg zo voor een tijdloze garderobe. Helemaal raak! Ik vind fashion echt heel leuk, maar ik kopieer het dus niet.’

Gepubliceerd op2 november 2022 om 9:00