Deel deze spotlight

JULIËTTE VAN DER HULST - INTERIEURARCHITECT

TekstMarieke Pool
BeeldTada!

Als jong meisje bouwde Juliëtte al hutten, die zij volledig inrichtte een soort van turn-key opleverde- en waarin de poppen van haar vriendinnetje zó hun intrek konden nemen. Het kan geen toeval zijn dat zij later voor een plek binnen de interieurbranche koos. We spreken Juliëtte over haar loopbaan, haar voorkeuren en over de invloed van fashion op de interieursector.

DE HEAO COMPENSEREN

‘Daar waar mijn klasgenootjes de Tina of de Hitkrant lazen, abonneerde ik mij van mijn eerstverdiende geld op Eigen Huis & Interieur. De fascinatie voor interieur was dus zo klaar als een klontje. Wat niet betekende dat mijn ouders dat stimuleerden. Ik moest naar de HEAO, want met een dergelijke opleiding kon je tenminste geld verdienen. Alles wat creatief was, waar mijn voorkeur dus naar uitging, was dus geen optie. En zo geschiedde, ik ging naar de HEAO, maar nam ter compensatie een lidmaatschap op het NAi (nu bekend als Het Nieuwe Instituut). In dat instituut bracht ik waar mogelijk al mijn zaterdagen door, eindeloos speurend in de rijen architectuurboeken met alle inspirerende werken die door grootheden waren gebouwd.’

ONTWIKKELING GAAT HAND IN HAND MET AANPASSINGSVERMOGEN

‘Vier jaar later rondde ik de HEAO af en kreeg ik mijn eerste baan. Ik schreef me echter direct in voor een avondstudie aan de kunstacademie en later ook voor een opleiding tot meubelmaker. Tussendoor deed ik basis bouwkunde. Het bloed kroop gewoon waar het niet gaan kon, ik moést hierin verder. In 2008 begon ik voor mezelf en zette ik een eigen meubellijn op. Ik maakte de ontwerpen, vond mooie afzetplekken en was blij met de eerste bedrijfsresultaten. En toen was daar de crisis waarin onze markt knetterhard werd geraakt. Ik realiseerde me dat ik mijn ambitie tijdelijk in de koelkast moest zetten en ging terug in loondienst. In die tijd kwam het besef dat mijn ouders het altijd goed hadden bedoeld door me richting de HEAO te pushen. Deze opleiding bleek mijn vangnet en de voedingsbron voor de goede baan die ik kreeg aangeboden. Als ik in die tijd alleen het vak van interieurarchitect had beheerst, was ik kansloos geweest.’

INTERIEUR ALS VERPERSOONLIJKING

‘Toen het economische tij gekeerd was, begon ik weer voor mezelf. Ik koos er bewust voor grote financiële risico’s, zoals produceren en verkopen, uit te sluiten. Terug naar de kern van interieurarchitectuur. Voor ik het wist nam mijn bedrijf een vlucht en in 2015 was ik weer volledig zelfstandig. Met het creëren van een relevant netwerk in een regio met veel potentie én het verzamelen van goede vakmensen heb ik een goede fundering voor DE JUUL Interior Design aangebracht.’ ‘Een interieur is super persoonlijk. Of ik daar wel eens mee worstel? Jazeker. De interieurwensen van sommige opdrachtgevers kunnen nu eenmaal wat verder van je afstaan. Maar ik vind het keer op keer een geweldige uitdaging om niet de plattegrond van een vorig project op een nieuw project te leggen.’

WARS VAN COPY-PASTE INTERIEURS

‘Als allround interior designer vind ik het evident te beschikken over een hele brede kennis. Zo wil ik bijvoorbeeld enerzijds Engels klassieke interieurs kunnen realiseren en anderzijds strak moderne. Met interieurs van steeds eenzelfde look and feel is verdieping in een bepaald segment wellicht afdoende. Maar ik wil iederéén kunnen bedienen. Bij mij kan het dus de ene keer bont zijn en de andere keer clean. Een van mijn opvallende opdrachten betreft de renovatie van een woning die volgens de Amsterdamse School was opgebouwd. De eerdere verbouwing was achterhaald en de bewoners wilden volledig terug naar de authentieke stijl van het pand. En ik mocht helemaal los. Een droomopdracht. Ik heb een boekenkast ontworpen, alle deuren geornamenteerd, architraven in de doorgang geplaatst en lambrisering toegepast. Deze op het oog authentieke elementen mocht ik dan wel middels moderne technieken realiseren. Bij zo’n uniek old-meets-new project, voor mensen die open staan voor iets bijzonders, kan ik echt mijn waarde toevoegen. Dat vind ik dan ook honderd keer leuker dan het toepassen van een visgraatvloer en stalen deuren.’

FASHION

‘Naast het ontwerpen van interieurs houd ik me heel graag bezig met het ontwerpen van meubels en soms ook kleding. Denk aan de outfits voor mijn eigen sportteam, maar ook aan het ontwerpen van kledingstukken die bij een opdracht passen. Zoals een kimono die prachtig combineert met het slaapkamermeubilair uit de serie Binge, die ik in opdracht van DecoLegno ontwierp. Recent heb ik van een mooie gordijnstof een rok voor mezelf laten maken. Er zijn zoveel mooie interieurstoffen die zich prima lenen voor het maken van jurken, rokken en jasjes. Wat dat betreft ben ik echt wel aanhanger van de Gesamtkunst, waarbij het hele spectrum van product- en textielontwerp samenkomt met architectuur.’ ‘Op welke manier fashion mij bij mijn werk helpt? Bij fashion worden kleuren in actuele trends toegepast. Deze kleuren worden vervolgens maatschappijbreed omarmd, wat ervoor zorgt dat mensen ook sneller geneigd zijn ze toe te passen in hun interieur. Platforms als Pinterest en Instagram helpen daar natuurlijk ook bij. Fantastisch! Want je begrijpt dat ik niet warm word van een stijlperiode vol nette ontwerpen met witte keukens en rvs accenten.’

Gepubliceerd op11 juli 2022 om 9:00