Interieurarchitect Jorien Mol versus interieurarchitect Doreth Eijkens
Wat de overeenkomsten en verschillen tussen interieurspecialisten zijn? VERSUS In versus gaan we op onderzoek uit.
Doreth: Er zit enorm veel overlap tussen onze werkwijzen. We werken beiden voornamelijk voor particulieren en hebben allebei een formule waarmee we mensen op laagdrempelige wijze kennis laten maken met onze toegevoegde waarde op het gebied van interieur. Jorien: En tóch zit daar ook verschil in. Jij laat de mensen van te voren best wat huiswerk doen. Ik ga er meer blanco in en probeer tijdens het gesprek de angel eruit te halen en te ontdekken waarom we op zo’n moment met elkaar aan tafel zitten. Doreth: Ja, ik vind het fijn dat mensen vooraf wensen en behoeften onderzoeken. Zo wordt duidelijk wat hun voorkeuren zijn, of ze behoefte hebben aan extra daglicht en wat ze absoluut willen hergebruiken. Jorien: Het is sinds corona echt gekkenhuis in ons vak. Door al dat thuiswerken werden mensen geprikkeld aan de slag te gaan met hun woning. Tel daarbij op dat we niet uit eten en op vakantie konden en je begrijpt dat het bij ons feest is. Doreth: En de rente is ook nog eens historisch laag en dat zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Het geeft mensen de ruimte hun echte wensen te verwezenlijken. Wat betekent dat de verbouwingen ook steeds groter zijn geworden. Jorien: De keerzijde is dat het niet vandaag of morgen geregeld is. Aannemers, interieurbouwers en stukadoors zitten tot de nok aan toe vol. Als je iets wilt, moet je er zeker een jaar tot anderhalf jaar voor uittrekken. En dat is lastig voor mensen, want als ze enthousiast zijn, dan willen we het nú. Doreth: Ik reserveer vooraf tijd bij de aannemer voordat de plannen uitgekristalliseerd zijn. Dat geeft wat zekerheid. Hoewel we ook nog eens te kampen hebben met materiaalschaarste. De vraag is enorm toegenomen terwijl aan de andere kant fabrieken door corona niet op volle toeren konden draaien en de transportsector ook met problemen kampte. De voorraden zijn nagenoeg allemaal weg. Jorien: Dat betekent dat we de hoofdprijs betalen voor bouwmaterialen als staal en beton. En ook de aannemers zitten tjokvol geboekt en verkopen liever geen nee, dus zetten hun offertes iets dikker aan. Mocht de opdracht toch vallen dan is er genoeg speling om onderaannemers aan te trekken. Doreth: Wat ik niet gek vind hoor. In de vorige crisis hadden aannemers nauwelijks iets te doen en hebben ze hun tarief drastisch verlaagd. Nu krijgen ze de kans om weer op normaal niveau te calculeren. Jorien: Ook onze orderportefeuilles zitten heerlijk vol. Soms moet ik zelfs nee verkopen. Dat vind ik echt lastig. Doreth: Als ik aan wereldwijd denk, dan denk ik meteen aan multicultureel en diversiteit. En hiermee aan uitdagingen. Jorien: Ja, dat snap ik. Ik werk vanuit Eindhoven en help veel expats die bij ASML werken aan een goed passend interieur. Bij zo’n proces komen twee extra dimensies kijken. Een: alle communicatie is in het Engels, dat betekent dat ik zo’n gesprek nog beter dan normaal moet voorbereiden. En twee: mensen die elders zijn geboren, nemen automatisch hun eigen stijl mee. Kijk, iedereen heeft een keuken en badkamer nodig, maar de voorkeuren voor stijl en sfeer zijn anders als je niet in Nederland bent geboren. Doreth: Dat klopt. Arabische mensen houden over het algemeen van glanzende en vergulden materialen. Maar het is geen abc hoor, er zijn ook genoeg Europeanen die gek zijn op glanzend of juist op de ingetogen Japanse architectuur. Jorien: En je ziet ook steeds vaker een mengeling van stijlen. Men geeft aan enerzijds clean en Scandinavisch design te willen, maar wenst aan de andere kant juist de Italiaanse gezelligheid. Doreth: Het is een interessante puzzel om de verschillende stijlen samen te brengen zodat er een mooie balans ontstaat. Want het moet geen bonte kermis worden. Jorien: Een project is voor mij geslaagd als de opdrachtgever aangeeft dat het interieur echt is zoals ze voor ogen hadden. Doreth: Voor het laten slagen van een interieur is persoonlijk contact een voorwaarde. Door de identiteit van de opdrachtgever goed in kaart te brengen, kun je zorgen voor een warm thuisgevoel. Ik merkte tijdens de crisis dat elkaar ontmoeten en brainstormen via een scherm toch echt lastiger is. Jorien: Absoluut. Je mist bepaalde dingen. Normaal kom je ergens binnen en dan zegt de opdrachtgever bijvoorbeeld: let niet op de rommel. Dat is voor mij meteen een trigger om te vragen wat zij precies onder rommel verstaan. Dat lukt niet via een scherm. Doreth Als je met elkaar in een ruimte zit, kom je makkelijker tot de kern. En kun je het proces samen starten. Om zo tot een perfect passend interieur te komen.
In de volgende APi gaat interieurarchitect Doreth Eijkens de uitdaging aan met interieurontwerper Lianne Bonger.