CBS De Glashorst: een flexibele onderwijsinstelling met smoel
Een duurzame, mooie en vooral flexibele schoolomgeving met smoel. De wensen van het onderwijsteam van CBS De Glashorst in een notendop. Het antwoord kwam van ontwerpbureau De Zwarte Hond, specialist in het ontwerpen van gezonde scholen. We spreken architect Thomas Drenth en schooldirecteur Jan Bos.
Meerwaarde voor de omgeving
‘Onze wens was van meet af aan een bijzondere school,’ vertelt Jan Bos. ‘Natuurlijk mag een school degelijk zijn, maar wij wilden graag ook aandacht voor esthetiek en flexibiliteit. Na een bezoek aan de St. Michaëlschool in de Rotterdamse wijk Hillegersberg besloten wij unaniem dat de ontwerpers van deze school ook de onze moesten realiseren. Op een aantal wensen na hebben we de architecten van De Zwarte Hond volledig de vrije hand gegeven. Het resultaat is verbluffend. We zijn inmiddels gehuisvest in een school met smoel, een lichte inrichting en een flexibele indeling.’ Thomas Drenth vult aan: ‘Het ontwerp van een basisschool begint voor ons met het creëren van een gezonde omgeving die uitdaagt tot leren en spelen. Veel daglicht, flexibiliteit, goede akoestiek en uitzicht naar buiten zijn daarbij onmisbaar. Bij De Glashorst hebben we een zo compact mogelijk gebouw ontworpen. Hierdoor konden we brede gangen én grote lokalen maken. Bankjes in de gevel zorgen voor speelplekjes op het plein en dagen uit tot het bedenken van spelletjes. Door dakterrassen te maken, ontstaat niet alleen de mogelijkheid om op een mooie dag buiten les te geven, maar wordt ook extra veel daglicht diep in de aula gebracht. De aula is door middel van een transparant BREEDVELD- schuifwandsysteem gescheiden van het speellokaal. Tenminste, zolang de speelruimte dienstdoet als gymlokaal. Bij grotere bijeenkomsten kan de glaspaneelwand volledig worden opgeborgen en vormt de ruimte zich als geheel tot het centrale hart van de school.’
Geluidswerende wand met transparante uitstraling
De paneelwanden van BREEDVELD maken dit centrale hart optimaal flexibel. De ogenschijnlijk vaste wand is eenvoudig in zijn geheel te openen en sluiten. Voor het dagelijks betreden van de speelruimte is de wand voorzien van een dubbele schuifdeur. ‘Bijzonder aan deze wand is dat deze ondanks de grote glasopeningen optimaal geluidswerend is’, hervat Jan Bos. ‘Vanuit de aula zie je kinderen spelen, maar je hoort ze niet. Er kan dus in de speelruimte gegymd en tegelijkertijd in de werkruimtes in de aula en op de eerste verdieping gewerkt worden. Recent vond de aftrap van de Kinderboekenweek plaats. Op zo’n moment openen we de schuifwand en gebruiken we de hal als toneel. Omdat de wanden keurig kunnen worden opgeborgen in een kast en omdat er alleen in het midden een penverbinding is, ziet niemand dat daar normaal gesproken een wand staat. U begrijpt, wij zijn hier heel content mee.’
Beeld van spelende kinderen
‘Wat ik heel bijzonder vind aan deze school is dat er duidelijk wordt uitgenodigd tot spelen en dat de nadruk wordt gelegd op de relatie met buiten,’ zegt Thomas Drenth. ‘Dit zie je onder meer terug in het eerdergenoemde dakterras en in de toepassing van transparante elementen. De schuifwand is daarvan een mooi voorbeeld: een knappe combinatie van gebruiksgemak, akoestische kwaliteiten en transparantie. Veel scholen zijn uitgerust met een dicht wandsysteem. Dat gaat ten koste van het beeld van spelende kinderen. Juist in een tijd waarin kinderen soms meer achter de computer zitten dan fysiek met elkaar spelen, vinden wij het belangrijk om de nadruk te leggen op transparantie.'
6650 AB Druten