BNS CRISP FOCUST OP DE TOEKOMST VAN WONEN

TekstMARIEKE POOL
BeeldBNS CRISP

BNS Crisp is de Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten en programmeert binnen diverse disciplines voor inmiddels 350 interieurprofessionals verspreid over het land. Denk aan interieurstyling en -ontwerp particulier en zakelijk, vastgoedstyling en groenstyling. We spreken voorzitter Carin Frijters over het inspirerende Growing Pavilion van de Nieuwe Helden, over de drang naar ontspullen en over digitale mogelijkheden voor mode en interieur.

THE NEXT STEP IS BIOBASED

‘Wij kijken vanuit de vereniging doorlopend naar wat er gebeurt in de wereld. En dan met name naar zaken die relevant zijn voor onze leden. Een van deze zaken is het Growing Pavilion dat tien dagen lang te zien was op de Dutch Design Week. Met het Growing Pavilion hebben de Nieuwe Helden -Eric Klarenbeek, Pascal Leboucq en Lucas de Man- een ongelooflijk inspirerend, volledig biobased bouwwerk neergezet. Deze heren maken met dit paviljoen duidelijk hoe zij tegen de toekomst van wonen aankijken en geven ideeën over hoe we ervoor kunnen zorgen dat de aarde niet verder uitgeput raakt. De gebruikte biobased materialen zijn zoveel mogelijk zichtbaar, wat het paviljoen een unieke, organische textuur geeft. Het mycelium op de wanden is hier een voorbeeld van. Het is duidelijk: er komt een ander aanbod naast het bestaande. Vergelijkbaar met de biologische producten in de supermarkt. En doe je als interieurprofessional niet mee? Dan ga je de boot missen. Sterker nog, als professionals moeten we veel meer naar buiten treden met onze duurzame oplossingen. Daarin kunnen we een voorbeeld nemen aan Vadain. Deze gordijnaanbieder maakt écht interessante stappen op dit gebied!’

NIEUWE BUSINESSMODELLEN

‘Dat duurzaamheid terrein wint, bewijst ook The Substitute. The Substitute is de eerste community voor duurzame merken, makers en interieurprofessionals. Zij hebben de SUB-methode (Save, Use en Buy) gecreëerd, die natuurlijk ook toegankelijk is voor onze leden en partners. Door deze methode te gebruiken ben je je nog bewuster van de footprint van je project of de producten die je verkoopt en de mogelijkheden ervan.

In de tool vind je verschillende categorieën. Save is de eerste en de meest budgetvriendelijke. Koester wat je hebt door meubels goed te onderhouden en waar nodig op te knappen. Categorie twee is Use. Voor wasmachines, meubels, matrassen en vele andere materiële zaken is tegenwoordig een leaseoplossing. Veel van onze spullen gebruiken we niet vaker dan een keer per maand, waarom zou je ze dan kopen? Buy is de afsluiter van de drie. Gelukkig zijn er steeds meer duurzame opties te verkrijgen. Kijk dus goed voordat je iets koopt. Is het low impact, recycled of bio-based materiaal? Is het product eerlijk -dus niet door kinderhanden- geproduceerd? Een super interessant initiatief!

Net als de nieuwe weg die Klarna is ingeslagen. Deze betaaldienst is hard gaan nadenken over haar rol in sustainability. De output is een futuristische postbox waarin je producten die toch niet aan jouw verwachting voldoen lokaal kunt aanbieden aan andere geïnteresseerden, zodat terugsturen niet langer nodig is. Hiermee verklein je jouw footprint. Met deze box gaat Klarna op een nieuwe stoel zitten en geeft het bedrijf inzicht in hoe het ook kan. Heel interessant voor ons als branche en een stimulans om na te denken hoe wij onze impact op de aarde kunnen beperken.’

VOORBIJ AUGMENTED REALITY

‘We zien dat de wereld langzaam van fast naar slow fashion verschuift. Tweedehands maakt een enorme opmars. Bezitten is iets van toen, het is ontspullen dat de klok slaat. Deze stap zie je ook binnen de woonbranche. De nieuwe generatie wil niet per se bezitten, maar het wordt steeds belangrijker om je online optimaal te profileren. Het is niet voor niets dat de digitale kleding van Amber Jae Slooten ongekend populair is. Slooten is virtual fasion designer en maakt haar ontwerpen derhalve digitaal. Het geeft haar alle vrijheid én -heel belangrijk- ze draagt bij aan duurzaamheid. Dat geldt ook voor de ontwerpen van Space Popular. Dit Engelse bedrijf creëert ruimtes, objecten en evenementen in zowel fysieke als virtuele ruimte, waarbij ze zich concentreren op hoe de twee werelden in de nabije toekomst zullen samenvloeien. Toegegeven, op een digitale bank kun je niet zitten, maar het gaat hierbij om het delen van jouw lifestyle. Geloof me, deze wereld die verder gaat dan dat je met augmented reality een kleur verf in jouw interieur test, komt eraan. Mijn advies: bepaal voor jezelf wat bij jou past en waarin je je kunt specialiseren als interieurprofessional. Als dit soort veranderingen impact gaan hebben, is het handig vooraan in de trein te zitten.’

BNS CRISP NIEUWS

‘We richten ons sinds enige tijd niet alleen op stylisten en bedrijven, maar expliciet ook op de eindgebruiker. Derhalve zijn we met rasechte bladenmaker Mary Hessing in gesprek geraakt om samen een consumententijdschrift op te richten en ontwikkelen we een chatroom op de website die het eindgebruiker/ consumenten mogelijk maakt digitaal kennis te maken met onze stylistes. Een ander nieuwtje is onze aanwezigheid op Pinterest. Per week besteden wij vier uur aan social media. Dat betekent keuzes maken waar je wil zijn. Zodoende waren we nog niet aanwezig op dit platform, maar daar komt na een enquête door een stagiaire en dankzij een lid dat zich als vrijwilliger heeft opgeworpen op korte termijn verandering in. We blijven doen waar we goed in zijn: actuele thema’s delen met onze achterban en inspireren. Tot binnenkort!’

Gepubliceerd op1 maart 2022 om 9:00