Deel deze spotlight

BNS CRISP: een huis is meer dan de plek waar je kookt, relaxt en slaapt

TekstMarieke Pool
BeeldXYTO Media

BNS Crisp is de Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten en programmeert binnen diverse disciplines voor ruim 325 interieurprofessionals verspreid over het land. Denk aan interieurstyling en -ontwerp particulier en zakelijk, vastgoedstyling en groenstyling. We spreken voorzitter Carin Frijters over de invloed van COVID-19 op het interieur, over verthuizen, over leren van andere branches en over zintuigen.

De grote winnaar van 2020

<s> </s>

‘De een zijn dood is de ander zijn brood. Een hard, maar vooral raak gezegde. We kunnen wel stellen dat de interieurbranche de grote winnaar van de pandemie is. Er is geen andere branche te benoemen waarin grotere succes worden geboekt. Door de pandemie is een nieuw soort bewustzijn ontstaan. We willen ons nog meer dan anders veilig en comfortabel voelen. Een soort coconbehoefte. In deze cocon herstellen we van de prikkels van buitenaf, van het werken en vergaderen via het scherm en de confrontatie dat zo’n pandemie blijkbaar zomaar kan opduiken. We zijn ons inmiddels bewust van het feit dat een huis meer is dan de optelsom van ruimtes. De tijd dat we ’s morgens het huis verlieten om er pas ’s avonds weer terug te keren, is voorbij. Een goed interieur is hiermee belangrijker dan ooit.’

Verthuizen

‘In een wereldwijd onderzoek medio 2018 van IKEA is duidelijk geworden dat 33% van de consumenten zich op andere plaatsen -denk aan parken, clubhuizen of bij vrienden- meer thuis voelt dan thuis. Ik vind dat nogal wat. Zeker als je bedenkt dat we tijdens de afgelopen lockdown 96% van onze tijd thuis doorbrengen. We zijn ons massaal bewust geworden van wat ons huis wel of niet heeft. Bij inRetail hebben ze het over verthuizen: verhuizen in ons eigen huis. We zijn onze woningen aan het herontdekken. Hierbij heb ik het over de mogelijkheden, maar ook over de onmogelijkheden. Veel consumenten realiseren zich dat hun woning aanpassingen nodig heeft, dat zien wij als vereniging ook in de enorme toename van particuliere vraagstukken. Het is overigens niet zo dat alle particulieren dezelfde vragen hebben. En ze kloppen natuurlijk ook niet allemaal bij onze stylisten aan. Een aantal consumenten lost het zelf op, een aantal stapt naar de speciaalzaak en een aantal bekijkt het meer holistisch en gaat voor de hulp van een interieurstylist.’

Advies van de camperbouwer

‘Ook vóór COVID waren we voorzichtig aan meer vanuit huis aan het werk. Inmiddels zien ook de minder vooruitstrevende werkgevers dat veel werkzaamheden prima vanuit huis kunnen worden gedaan en dat het bovendien behoorlijk wat voordelen -voor zowel werkgever als werknemer- met zich meebrengt. Sterker nog… Faith Popcorn, een Amerikaanse trendforecaster, verwacht dat binnen nu en zeven jaar 50% van de Amerikaanse werknemers gaat freelancen en bovendien regelmatiger vanuit huis werkt. Hoe dan ook, de aandacht voor het huis en de flexibiliteit ervan gaat gegarandeerd nog meer toenemen. En dan kom ik toch weer bij IKEA uit. Zij hebben in samenwerking met startup Ori het Rognan robotmeubel ontwikkeld. Met één druk op de knop tover je de slaapkamer om tot inloopkast of woonkamer. Een geweldig concept. Ik verwacht dat we over het algemeen meer kleine elementen in onze ruimtes gaan inbrengen. Een kolossale hoekbank geeft weinig indelingsmogelijkheden, kleine elementen doen dat wel. Op dit gebied kunnen we enorm veel leren van camper- en botenbouwers. Zij weten precies hoe je kleine ruimtes multifunctioneel en toch comfortabel maakt. Reden genoeg voor interieurprofessionals, maar zeker ook voor fabrikanten om hun oren te luisteren te leggen.’

Zintuigen

‘Door genoemde veranderingen en het toenemende bewustzijn van bewoners, neemt ook het belang van zintuiglijke stimuli toe. We worden ons steeds meer bewust van wat materialen, kleuren en geuren in huis doen. De juiste inzet zorgt ervoor dat het huis een veilige haven wordt. Neem kleurgebruik: in de juiste vorm zorgt het voor balans tussen rust en beweging. Gebruik van groen geeft invulling aan onze behoefte meer één te zijn met de natuur. We krijgen meer behoefte aan aaibare materialen als nepbonten stoeltjes en wandkleden en met akoestische materialen creëren we een rustige omgeving. En ook hier komt IKEA weer om de hoek. Zij hebben in samenwerking met parfumontwikkelaar Ben Gorham een nieuwe lijn geurkaarsen ontwikkeld. Super interessant dat ze niet voor het geijkte gaan, maar kiezen voor de samenwerking met een luxe parfumontwikkelaar. En aan de andere kant ook heel logisch, want geur is een heel complex iets. You love it or you hate it. Het is goed of niet. En IKEA pakt het op alle fronten goed aan, want de geuren zitten in een decoratief vaasje van keramiek. Het oog wil ook wat.’

De rol van technologie

‘Technologie stelt ons in staat zaken naar een hoger plan te brengen. Je ziet het misschien niet direct terug in bijvoorbeeld kleurgebruik, maar technologie stelt ons in staat elke gewenste kleur of meubel te creëren. Datzelfde geldt voor het produceren van materialen en geuren. Neem De Indiase textieldesigner Pallavi Padukone. Zij heeft de Reminiscent-collectie ontworpen: een collectie met geurende textiele gordijnen die niet alleen een kruidige geur brengen, maar ook zorgen voor een zuiverende werking op de luchtkwaliteit. Zo zie je, mede dankzij technologie, bewegingen ontstaan waar wij als interieurprofessionals mee uit de voeten kunnen. Hiermee beweer ik niet dat iedere stylist alles moet kunnen. Liever niet zelfs: schoenmaker, blijf bij je leest. Geur is complex. Levend groen evenzo. Maar wees op de hoogte, maar betrek een gespecialiseerde collega waar nodig bij het verder verdiepen en verrijken van je creatief plan.’

‘Samenvattend concludeer ik dat een huis meer is dan de plek waar je kookt, relaxt en slaapt. Het moet een veilige en comfortabele plek zijn voor alle bewoners, op ieder moment. En daar dragen de BNS Crisp interieurprofessionals graag aan bij.’

Gepubliceerd op28 april 2021 om 0:00