Bij BNS Crisp staat stilzitten niet in het woordenboek - Carin Frijters over sterker worden, verbinden en blurren
BNS Crisp is de Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten en programmeert binnen diverse disciplines voor inmiddels 350 interieurprofessionals verspreid over het land. Denk aan interieurstyling en -ontwerp particulier en zakelijk, vastgoedstyling en groenstyling. We spreken voorzitter Carin Frijters over het partnernetwerk van de vereniging, over empowering en over fashion.
BNS ROCKT
‘Het gaat heel goed met BNS. De hoeveelheid aangesloten partners groeit explosief. We krijgen terug dat onze partners het stylistennetwerk dat BNS Crisp is als een goed verlengstuk zien. Als een verbindende factor tussen hun merken, onze professionals die bezig zijn met wonen en leven en eindgebruikers.’
EMPOWER YOURSELF
‘Op 12 januari was de kick-off van het EMPOWER YOURSELF jaar van onze vereniging. Dit evenement stond als fysiek event gepland in november, maar vanwege corona hebben we besloten tot een digitaal treffen. En dat was gezien het thema nogal toepasselijk. EMPOWER YOURSELF staat namelijk voor de verdieping op het gebied van digitale presentatie. Deze verdieping gaan we het komende jaar in vier hoofdonderwerpen verspreid over het jaar aan onze leden aanbieden. In het eerste kwartaal leggen we de focus op interieurfotografie. Een mooie website en een aantrekkelijk profiel op social media vallen of staan met de juiste interieurfotografie. Onze stylisten, veelal eenpitters, hebben lang niet altijd budget voor het inhuren van een professionele fotograaf. Met de tips van interieurfotograaf Nicole Minneboo, die tijdens het event al een mooie aftrap deed, leren zij hun projecten zelf op een professionele manier te fotograferen. En ik noemde het al even: een goed werkende website. Dit digitale visitekaartje moét gewoon op orde zijn. Daarnaast is ook een goed Pinterestprofiel onmisbaar. Dit beeldende platform met ruim 3,9 miljoen unieke gebruikers per jaar is dé plek waar professionals en consumenten hun zoektocht naar interieurbeeld starten. Vroeger deden we dat in tijdschriften en op beurzen, nu doen we dat online en bij voorkeur op Pinterest. Om ervoor te zorgen dat onze stylisten en aangesloten bedrijven weten hoe ze hun profiel kunnen optimaliseren, hebben we als vereniging een Pinterest strateeg in de hand genomen. Deze expert helpt ons bij het opzetten van een werkend profiel, het maken, delen en verspreiden van nieuwe content. BNS Crisp gaat haar leden en partners bovendien ruimte bieden om hun content op het BNS Crisp Pinterest kanaal te delen. Zo proberen we de krachten nog beter te bundelen. Het laatste onderwerp van dit EMPOWER YOURSELF-jaar is het portfolio. We gaan er voor zorgen dat onze mensen nóg meer aantrekkingskracht weten te creëren.’
BUSINESS AS USUAL
‘Wij hebben als beroepsvereniging de taak ons vak verder te professionaliseren. Daarom richten we ons naast de empowering natuurlijk ook op onze gebruikelijke programmering. We borduren voort op de thema’s die we in 2021 op de kaart hebben gezet en programmeren daar ook op. We delen op allerlei manieren kennis over smart living, circulair leven en wonen, zintuiglijkheid, duurzaamheid en levend groen. Mensen zijn tijdens, maar straks ook na, deze crisis veel thuis, we zijn massaal bezig met ontspullen en er komen steeds meer woonvormen, voor zowel de toenemende groep singles als mensen die zich prettig voelen bij andere samenlevingsvormen. Al het nieuws, innovaties en verdiepingskansen over deze thema’s komen bij ons in de programmering, zodat onze leden via ons van alles op de hoogte -kunnen- zijn.’
CHATBOX
‘In de loop van 2022 kunnen consumenten chatten met stylistes en aangesloten merken op onze website. Via onze social kanalen laten we het publiek weten welke stylist of welke partner op een bepaalde dag bestookt kan worden met vragen. Zo dragen wij bij aan het dichterbij brengen van onze doelgroepen.’
FASHION FIRST?
‘Als ik aan interieur in combinatie met fashion denk, gaan mijn gedachten direct uit naar de veel te vroeg overleden Virgil Abloh. Hij was van origine interieurarchitect en werkte in die rol voor McDonalds en IKEA, maar hij was óók een expert waar partijen als Nike, Jimmy Choo en Selfridges bij te rade gingen. En bij grootmachten Louis Vuitton en Offwhite was hij Creative Director. Wat ik erg mooi vind, is dat hij niet in separate sectoren dacht. Hij was een echt dwarsdenker en werkte branche overstijgend.
Faye Toogood hangt hetzelfde gedachtengoed aan. Deze in 1977 geboren Engelse studeerde kunstgeschiedenis aan Bristol en houdt ervan kunst met mode en interieur te combineren. Zij heeft afgelopen jaar in Milaan haar Puffy Lounge Chair voor Hem geïntroduceerd waarin de vormentaal van mode en wonen totaal geblurd is. De stoel combineert de strakke lijnen van modernistische meubels met een diep gevoel van comfort, want de zitting is als een dekbed of een dikke jas. En ook aan de andere kant van het spectrum wordt er volop branche overstijgend ondernomen. Neem Hennes & Mauritz. Deze producent van fast fashion heeft haar eerste stappen in de wereld van woonwinkels gezet. Door gebruik te maken van de expertise op mode en actualiteit heeft de keten in de Amsterdamse Kalverstraat een stand alone woonwinkel kunnen openen. Er komt een tijd dat interieur leidend wordt in het neerzetten van trends. Dat heeft in mijn ogen alles te maken met het schrille contrast tussen de levensduren van interieur en fashion. Nu duurzaam leven terrein wint, blijkt fast fashion achterhaald. Er valt duidelijk veel te leren van de interieurbranche.’