Deel deze spotlight

Alape | Aqua en Terra: indrukwekkende oppervlakken in nieuw jasje

Tekst
BeeldMIES PR

Alape viert marktintroductie met nieuwe, inspirerende lifestylebeelden

Op de Salone del Bagno 2018 in Milaan heeft Alape prototypen van twee nieuwe oppervlakken geïntroduceerd; op grond van de positieve reacties heeft Alape deze verder ontwikkeld tot marktrijpe producten. De waskommen met de beide nieuwe oppervlakken worden in maart 2019 op de ISH in Frankfurt gepresenteerd: 'Terra' valt op door een mat, uniek poederachtig oppervlak en fijn afgestemde pastelkleurnuances; 'Aqua' door een glasachtig transparant lijkend oppervlak en diepe, verzadigde blauw- en groentonen. 

Alape onderscheidt zich door zijn langdurige know-how bij het vervaardigen van producten van geglazuurd staal en heeft aan dit materiaal steeds weer nieuwe mogelijkheden weten te ontlokken. De staalbewerking kon in de afgelopen jaren tot een dikte van nog slechts 3 millimeter worden gereduceerd, waardoor lichte, filigrane waskommen konden worden gemaakt. Ook bij het glazuren heeft Alape verder onderzoek gedaan en is het bedrijf steeds blijven experimenteren met nieuwe mengingen. Het is Alape nu gelukt twee nieuw oppervlakken te creëren die voldoen aan de zelfgestelde hoge kwaliteitseisen. Wat twee jaar geleden begon met 'Bicolor' en 'Metallic Dark Iron', wordt nu voortgezet met 'Terra' en 'Aqua'. 

De natuur als inspiratiebron

Bij de ontwikkeling van nieuwe oppervlakken richt Alape zich op de toegenomen eisen, die gesteld worden bij het vormgeven van leefruimten. De badkamer wordt immers meer en meer een plek voor welzijn, waar je jezelf kunt opladen en kunt ontspannen. Zo speelt naast functionaliteit ook sfeer een steeds belangrijkere rol. De fabriek heeft daarom besloten nieuwe wegen in te slaan. De natuur diende daarbij als inspiratie voor de nieuwe oppervlakken: De diepte van de oceaan en de kleur van het water dienden daarbij als voorbeeld, maar ook de natuurlijke aard en kleur van steen.

Terra

Met 'Terra' heeft Alape een oppervlak met een mineraal karakter ontwikkeld. Dit matte, poederachtige oppervlak herinnert qua gevoelsindruk aan zeer fijne minerale deeltjes. Nog voordat je het oppervlak aanraakt, ervaar je al het fluwelige en warme gevoel. Het grijs genuanceerde spectrum van de vier kleuruitvoeringen Nordic Matt, Oyster Matt, Silk Matt en Gravel Matt ondersteunt de zinnelijke en aangenaam zachte indruk. Door het natuurlijke en authentieke karakter van het Terra oppervlak, harmonieert of contrasteert deze prachtig met de omringende materialen. 

Aqua

'Aqua' onderscheidt zich door een optische diepte in het oppervlak, die verder alleen van glas bekend is. Het bijzondere karakter ontstaat door het hoogglanzend oppervlak waarvan de kleursterkte verloopt van licht naar donker: het in het productieproces optredende kleurverloop in de waskom is elke keer een klein beetje anders, zodat elke waskom uniek is. De waarneming van de kleur is bovendien afhankelijk van de toegepaste materialen in de omgeving en de lichtsituatie. Aqua is verkrijgbaar in de drie kleurnuances Deep Blue, Deep Green en Deep Indigo en is geïnspireerd op de kleurenwereld van het water.

Dr.-ing. Julia Rami (directeur Industrial Engineering bij ALAPE) over de toenemende eisen aan geglazuurd staal (email), aan de hand van het voorbeeld van Terra en Aqua:

'Door de steeds korter wordende radii zijn de vereisten aan het email en de emaillering voortdurend gestegen. Om de nieuwe oppervlakvarianten Terra en Aqua te emailleren is rust en zorgvuldigheid vereist. Het glazuren met matte kleuren, zoals bij Terra, vraagt veel. Alleen al de samenstelling en fabricage van het emailbrij is een hele toer. Bij Aqua worden door de variatie in laagdikten, schakeringen in de waskom gecreëerd die voor een diepte-effect zorgen. Anders dan normaal zijn hierbij ongelijkmatige laagdikten noodzakelijk.' 

Alape biedt gevarieerde oplossingen voor een hoogwaardige en esthetische vormgeving van de badkamer aan. Dankzij de jarenlang ontwikkelde expertise met betrekking tot het materiaal email is het Alape gelukt met contrastrijke en metaalachtige oppervlakken de wastafel in de badkamer een nieuwe plek te geven. Het traditierijke bedrijf geeft door de uitbreiding van het aanbod aan oppervlakken niet alleen het bestaande assortiment een nieuwe impuls, maar benadrukt hiermee ook de materialiteit en vormentaal van zijn producten. Het product-DNA (duidelijk, precies, innovatief) wordt daarmee nog meer versterkt. 

Andrea Jürgens (binnenhuisarchitect en directeur Productontwikkeling / creatief management bij Alape) over de voortdurende uitbreiding van het oppervlakkenassortiment: 

'Alape’s intensieve verbondenheid met oppervlakken biedt een antwoord op zeer elementaire menselijke behoeften. Oppervlakken vormen de overgangen tussen het menselijk lichaam en de wereld der dingen die hen omringt. Ze beïnvloeden ons welbehagen. Hoe dichterbij de dingen zijn die ons dagelijks omgeven, hoe intiemer onze betrekkingen ermee zijn, hoe belangrijker de zinnelijk-emotionele aspecten worden.'

www.alape.com

Gepubliceerd op28 maart 2019 om 17:11