Architectenpunt

Een supermat oppervlak. Dat is wat FENIX kenmerkt. Met de exclusieve Fenix oppervlaktetechnologie verdwijnen eventuele gebruikerskrassen door wrijvingswarmte. Gecombineerd met de verfijnde tactiele oppervlaktestructuren van Arpa HPL ontstaan unieke ontwerpen. Arpa HPL bevat duurzame en natuurlijke grondstoffen, waaronder de BLOOMkern technologie. De keuze is groot door een uitgebreide voorraad collectie: de ARPA HPL STOCK COLLECTION. Beide producten zijn horizontaal en verticaal te gebruiken. Hoe gaat u Arpa HPL combineren met FENIX? DE KRACHT VAN COMBINEREN Arpa Nederland B.V. • 010-2857315 verkoop@arpaindustriale.com Foto’s Dekker Zevenhuizen / Manaola van Leeuwe Een supermat oppervlak. Dat is wat FENIX kenmerkt. Met de exclusiev Fenix oppervlaktet chnol gie verdwijne ev ntuel gebruikerskrassen door wrijv ngswarmte. Gecombineerd met de verfijnde tactiel oppervlaktestructuren van Arpa HPL ontstaan uniek ontwerpen. Arpa HPL bevat duurzame n atuurlijke grondstoffen, waaronder de BLO Mkern technol gie. De keuze is groot door een uitgebreide voorraad collectie: de ARPA HPL STOCK COLLECTION. Beide producten zijn horizontaal en verticaal te gebruiken. Hoe gaat u Arpa HPL combiner n met FENIX? DE KRACHT VAN C BINEREN Arpa Ned rland B.V. • 01 -2857315 verkoop@arp industriale.com Foto’s Dekker Zevenhuizen / Manaola van Leeuwe

061 144 164 092 194 104 146 240 THEMA B A L A N S 04 ARCHITECTENPUNTinterieur

05 VOORWOORD Verder in deze editie: de kritische visie van CBM-directeur Kees Hoogendijk op de individuele subsidies voor het verduurzamen van ondernemingen. ‘Toen de Subsidieregeling Verduurzaming MKB in het leven werd geroepen, voorspelde ik al dat deze niet zou bijdragen aan de verduurzaming van het MKB. Waarom niet? Verduurzaming is een keteninnovatie. Er is geen MKB-bedrijf dat het wiel zelf kan en wil uitvinden. Ook niet met de hulp van een adviseur. Deze regeling maakt maar weer eens duidelijk dat de overheid geen weet heeft van de kracht van sectoren zoals onze meubelindustrie en interieurbouw.’ Daarnaast lees je artikelen over Akademie Vogue en BNS Crisp en nemen we je mee in de werelden van ontwerper Sjoerd Vroonland, interieurarchitect Marc Vermeulen en stylist Sonja Rijpkema. Ben je al naar Fabrique des Lumières geweest? Deze expositie in de Westergasfabriek is een echte must see! Voor ArchitectenPunt interieur reden om zes kaarten onder onze lezers te vergeven. Meedoen? Mail naar info@architectenpunt.nl. We verloten deze kaarten onder de inzendingen. In onze volgende editie staat het thema design centraal. Wil je hierover meepraten? Mail naar architectenpunt@xyto.nl Team ArchitectenPunt interieur VOORWOORD COLOFON ArchitectenPunt Interieur XYTO Media Van Benthuizenlaan 1 1701 BZ Heerhugowaard 072 8200 600 architectenpunt@xyto.nl Ontwerp Helga Martens Vormgeving Rosaria Hink en Saskia Bontes Hoofdredactie Marieke Pool Eindredactie Marieke Pool, Stefan Mol, Bo van der Meij, Jolanda Eyzinga en Esmar van Langen Fotografie Keesnan Dogger Foto cover Freepik Media acquisitie Sabrina Stienen Mediaplanning/Trafficmanager Bo van der Meij en Jolanda Eyzinga https://interieur.architectenpunt.nl/ Copyright TEKST EN BEELD DOOR XYTO GEMAAKT ZIJN EIGENDOM VAN XYTO OF DIENS SAMENWERKINGSPARTNER EN MOGEN NIET ZONDER TOESTEMMING VOOR ANDERE DOELEINDEN WORDEN GEBRUIKT. XYTO MEDIA IS NIET VERANTWOORDELIJK VOOR HANDELINGEN VAN DERDEN WELKE MOGELIJKERWIJS VOORTVLOEIEN UIT HET LEZEN VAN DEZE UITGAVE. Volledig terug naar kantoor na corona? Daar gelooft eigenlijk bijna niemandmeer in. Hoewel telewerken al eeuwen bestaat, heeft corona het laatste zetje in de rug gegeven. Tof, vindenwij, want er zitten veel positieve kanten aan thuiswerken. Je kunt even snel een boodschap tussendoor doen, alternatievewerktijden hanteren en de zorg voor het gezin volledig op elkaar afstemmen. Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten. Een daarvan is balans, niet toevallig ook het thema van deze editie. Hoe zorg je ervoor dat werk en privé niet volledig in elkaar overlopen? En hoe zorg je voor balans in het interieur nu je er chillt, kookt, slaapt énwerkt?We praten erover met verschillende experts.

030 092 Aan het woord - Interieurarchitect Marc Vermeulen Toen versus nu Marc Vermeulen was als kind altijd al aan het tekenen en schilderen. Dat deed hij op papier én op het hout dat hij in het timmerbedrijf van zijn al even creatieve vader vond. Dat hij alle ruimte kreeg voor de uiting van zijn creativiteit, blijkt uit het feit dat zelfs een figuurzagende Marc in de woonkamer geen issue was. Een samenwerking binnen de keten die ervoor zorgt dat jaarlijks o.a. 1,6 miljoen afgedankte matrassen worden gerecycled in plaats van verbrand worden. ArchitectenPunt 012 Themaspecial | Balans 030 Aan het woord | Interieurarchitect Marc Vermeulen 060 Trends| Toegankelijk, gewaagd en hot 092 Koninklijke CBM | Transitie vraagt om ketensamenwerking 104 Aan het woord | Stylist Sonja Rijpkema 138 Opleider | Akademie Voque 146 GZ | Hybride werken 164 Kunstenaar | Fabrique des Lumières 174 Versus | Interieurontwerper Lianne Bongers vs Interieurarchitect Tim Knubben 194 Project | Vezet in Warmenhuizen 200 BNS Crisp | De Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten over balans 208 VT wonen beurs | 4-9 oktober 2022 221 Van gisteren | Marie-Elise Bruins Slot 240 Aan het woord | Ontwerper Sjoerd Vroonland INHOUD Koninklijke CBM Transitie vraagt om ketensamenwerking 024 Dutch Design Week 232 Partners aan het woord Niet vergeten 06 ARCHITECTENPUNTinterieur

07 044 022 046 056 066 100 Akoestiek 016 Knauf Ceiling Solutions 020 Soundless Acoustics 022 LumaLano 028 Asona Benelux Design 034 Optima Forma Fitness 038 GIRA 040 Faber 044 De Woonindustrie 046 The Mosaïc Factory 050 Gigacer 052 van den Berg afvoerputten 056 Luxury Bedding Company Deuren 066 Anyway Doors 070 Blecks® 072 Arlu 074 De Rooy Steel Doors 078 Henderson Nederland 080 Stalen Deuren Meester 084 Aliplast Folies & Wrapping 086 Adlegro 090 WRAP ID Groenstyling 096 PEFC 100 Zuidkoop

140 194 Ademie Vogue is hét particulier opleidingsinstituut waar styling en vormgeving op HBO-niveau worden aangeboden. Door steeds in te spelen op de veranderingen binnen de maatschappij is Akademie Vogue na 85 jaar nog steeds een toonaangevend opleidingsinstituut waar jaarlijks meer dan vijfhonderd studenten een hoogwaardige deeltijdopleiding tot stylist of vormgever volgen. Denk je aan Warmenhuizen, dan denk je aan Vezet. Het bedrijf werd in 1914 opgericht en had tot 1973 de focus op de productie van zuurkool. Tegenwoordig verwerkt Koninklijke Vezet wekelijks zo’n anderhalf miljoen kilo groenten en fruit. Vezet maakt van deze voedingsmiddelen tweehonderd verschillende producten waaronder fruitsalades, roerbakmixen, rauwkost, maaltijdsalades en soepgroenten. Omdat het hoofdkantoor van dit groeiende bedrijf niet voldoende ruimte aan alle collega’s kon bieden, werd het tijd voor nieuwbouw. 238 Instamat Materialen & stoffen 108 Match Trading 112 Decolegno 114 Keymer 116 Cunera 120 JAB Anstoetz 122 Crindel 123 Kuiper Holland 124 Zonnelux Raamdecoratie 128 Slots 130 NovaColor 132 A.W. Leder 136 Arpa Nederland INHOUD Opleider Akademie Vogue Project Vezet in Warmenhuizen Algemeen Eyecatchers 58 / 102 / 172 / 244 08 ARCHITECTENPUNTinterieur

09 112 120 154 158 176 180 Meubilair 148 Mobitec Systems 152 Leolux 154 Satelliet Meubelen Keukens 158 Der Kreis – The Kitchen Art Studios 162 Ant. Duijn Keukens 170 UMO Art Gallery Sanitair 176 HM Designsanitair 180 Luca Sanitair 184 Vola Nederland 186 Itho Daalderop Nederland 188 Laufen Benelux 192 Thebalux Kunst

200 221 We spreken voorzitter Carin Frijters onder meer over het nieuwe consumentenmagazine van de vereniging en de behoefte aan balans na corona. 'De bohémian stijl is zeker een go, maar je moet er wel een huis voor hebben.' INHOUD BNS BNS Van gisteren Marie-Elise Bruins Slot Software 204 Design8 206 PaletteCAD Verlichting 212 Trilux 214 SLV Nederland 216 Klemko Techniek 218 Bailey Electric & Electronics Eyecatchers 58 / 102 / 172 / 244 010 ARCHITECTENPUNTinterieur

011 212 204 218 226 222 230 Vloeren 222 IVC COMMERCIAL Wanden 226 Nature@home 230 Wood-lines

012 ARCHITECTENPUNTinterieur

013 BALANS DE MAKER VAN EEN HARMONIEUS INTERIEUR Google het woord balans en je vindt pagina’s vol links naar de betekenis van de balans zoals men deze in de financiële wereld kent: een overzicht van bezittingen en schulden op een bepaald moment. Achter deze links vind je informatie over de debetzijde en de creditzijde van deze balans én over het benodigde evenwicht tussen de twee. En hiermee is deze zoektocht stiekem tóch relevant. Want ook in het interieur draait het om evenwicht. Om balans tussen materialen, kleuren en items als kunst en meubilair. Want met alleen mooie spullen kom je er niet. Verbinding is het sleutelwoord. Balans creëer je door alles binnen een interieur te verbinden. Dat kan met kleuren, texturen en contrasten. Deze verbinding begint bij nieuwe interieurs al op het moodboard. In deze visuele presentatie kun je alle dots connecten. Ook bij bestaande interieurs zijn het oog en de expertise van de interieurprofessional onmisbaar. In zo’n bestaande GTEKST MARIEKE POOL n FOTO LINKS + PORTRETTEN KEESNAN DOGGER Dit artikel is gebaseerd op de knowhow van samenwerkingspartners Jeanine Lodders en Carina Laan, leden van het platform TopInterieurOntwerpers. Meer weten over deze interieurexperts? Bezoek hun websites via livingfun.nl en laaninterieurontwerp.nl.

situatie kunnen zaken -denk aan kleur op de wanden of texturen in accessoires- worden toegevoegd, maar het kan ook zijn dat meubilair, kunst of accessoires moeten worden verplaatst of misschien zelfs verwijderd. ER MIST IETS ‘Dit principe geldt voor zowel particuliere als voor zakelijke interieurs,’ vertelt Jeanine Lodders van Top Interieur Ontwerpers. ‘We komen regelmatig bij opdrachtgevers die hun woning of kantoor hebben ingericht met mooie materialen, goede meubels en geweldige lampen en toch wat missen. Wij zorgen met de herhaling van kleuren, elementen en materialen voor de verbinding.’ ‘In nieuw te vormen interieurs is dat gemakkelijker,’ vult interieurcollega Carina Laan aan. ‘Hier ga je uit van de stip op de horizon. We zorgen dat de basis goed is: een ruimtelijke keuken, een goede indeling en de juiste routing. Vervolgens zetten we het moodboard in om alles bij elkaar te brengen. Zo zorgen we ervoor dat zelfs dat antieke kastje van de geliefde oudtante in het interieur past. Ja, soms is het lastig om een bijzonder element in een interieur in te passen, maar het is vooral een mooie uitdaging. Niemand wil in een showroom wonen.’ LICHT UIT, SPOT AAN (OF NIET?) Carina: ‘Wij komen veel interieurs tegen met verlichting die niet onderdoet voor de verlichting op de landingsbanen van Schiphol. Er is in dit land nog behoorlijk wat werk te verrichten.’ ‘Dat klopt. In interieurs van nu wordt verlichting vaak van bovenaf ingezet,’ vervolgt Jeanine. ‘Middels spotjes of een hanglamp, terwijl licht van vloer tot plafond belangrijk is. In onze interieurs zorgen wij voor functionele verlichting én sfeerverlichting: aan het plafond, op zithoogte achter de bank, als accentlicht naast de tv en zelfs achterin de tuin.’ UITLEG BIJ FOTO’S Hoofdfoto op vorige spread KLEUR GEEFT DIEPTE Een rustig en kleurloos interieur wordt gauw als saai ervaren. Een uitgesproken kleur als vloerkleed geeft diepte en hierdoor wordt het geheel minder "vlak". Door sierkussens te kiezen met dezelfde tinten, verbind je weer alles met elkaar. Er ontstaat een harmonieuze sfeer en alles komt in balans. FOTO KEESNAN DOGGER PROJECT LIVINGFUN FOTO FREEPIK FOTO DAGMAR SOMMER ONTWERPBUREAU 014 ARCHITECTENPUNTinterieur

015 FOTO UNSPLASH SUBTIELE KLEUREN 1e rij links De bewoners zochten naar kleur in het interieur, maar wilden ook graag een rustige en harmonieuze sfeer. Op deze foto zie je kleuren subtiel terugkomen op de wand samen met de grijsblauwe tint van de eettafel en het vouwgordijn. CONTRASTEN IN BALANS 2e rij links Op deze foto zien we een interieur in Japandistijl. De toepassing van organische en zachte vormen, zoals de lamp en de kussens en poef in combinatie met heldere lijnen (fauteuils en vloerkleed) zorgen voor een goede balans. Daarnaast zien we dat natuurlijke kleuren en materialen (bamboe, hout) ondersteund worden door lichte tinten zoals parelgrijs (muren en kussens). Samen vormen ze één geheel en straalt dit interieur rust en warmte uit. LICHT IN BALANS 3e rij links In dit interieur zien we een mooie balans in de toepassing van licht. Basisverlichting tevens functioneel licht in de vorm van inbouwspots in de keuken. Functioneel licht onder de planken dat op het werkblad en de planken valt. Tegelijkertijd geeft het ook een mooi accent. Accentverlichting om het schilderij aandacht te geven. En een prachtige eyecatcher boven de tafel die zowel sfeer geeft als functioneel is. Het licht valt indirect op tafel, zodat het niet in de ogen schijnt. BALANS IN LIJNENSPEL 1e rij rechts Wat doe je op een lange wand, wordt ons vaak gevraagd. En hoe verbind je in één ruimte de eetkamer met de woonkamer, zodat het een geheel wordt? Op deze foto zie je dat er gekozen is voor een lijnenspel en dat de verbinding wordt gezocht met zwevende wandmeubels en wandplanken met verlichting, waardoor beide ruimtes bij elkaar komen en alles mooi in balans is. BALANS DOOR KLEURGEBRUIK 2e rij rechts Kleurgebruik is belangrijk in een interieur. Koele kleuren vragen bijvoorbeeld om warme kleuren voor een goede harmonie. Hier zien we hoe de warme bruin gouden kleuren in de accessoires en de warme houten vloer het koele zwart en wit ondersteunen, zodat het geheel weer in balans is en fijn aanvoelt. BALANS DOOR HERHALING 3e rij rechts Herhaling van kleuren, vormen en materialen brengen een interieur in balans. Op deze foto heeft de interieurontwerper dit met name toegepast in de verlichtingsarmaturen. Ook de herhaling van kleuren en lijnen zorgt voor eenheid en rust. FOTO UNSPLASH PROJECT DE BINNENSTUDIO

016 ARCHITECTENPUNTinterieur

Het Berufskolleg Kreis Höxter (beroepsopleiding Höxter) maakt in de vestiging in Brakel (D) gebruik van toekomstgerichte leerconcepten. Voor het nieuw gecreëerde Digi Lab Being Social werden oude denkpatronen en bestaande kamerstructuren opgeheven. Het open en flexibele leerlandschap stelde speciale eisen aan de akoestische prestaties. Dit werd bereikt met een mix van systeemoplossingen van Knauf Ceiling Solutions. Eigenlijk staat alles al in de naam: Digitalisering, Laboratorium, Sociaal. Het Digi Lab Being Social, dat begin februari 2022 is geopend, biedt leerlingen uit de sociale sector een leer- en laboratoriumomgeving die voldoet aan de nieuwste mediadidactische en sociaal-pedagogische normen en aan de huidige randvoorwaarden op het gebied van digitalisering. Er is ongeveer 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in de omschakelingsmaatregel, waarvan de uitvoering ongeveer zes maanden heeft geduurd. Het nieuwe gebied is bedoeld om vaardigheden aan te leren zoals mediavaardigheid, creativiteit, sociale vaardigheid en communicatievaardigheden - allemaal dingen die jongeren later in hun loopbaan nodig zullen hebben. LEERARENA IN PLAATS VAN KLASLOKAAL Het zwaartepunt van het bouwproject lag op het strippen van de eerste en tweede verdieping op een oppervlakte van ongeveer 1.750m². Van twintig klaslokalen werd een open leerlandschap gemaakt; ook de gang werd onderdeel van het onderwijsconcept. Het innovatieve leerlaboratorium is ontworpen door Plan Bee Architekten uit Paderborn. Flexibiliteit in plaats van starre structuren was het overheersende motto voor het project: leerruimten kunnen worden uitgebreid tot grote leerarena’s, kubussen werden ingericht voor kleine groepen. Het auditorium heeft een aparte controlekamer achter glas waar filmbewerking en geluidsmixage kunnen worden uitgevoerd. Een toneelruimte kan met 100 m² worden uitgebreid via de voormalige gang en een flexibel scheidingswandsysteem. Zogenaamde ontmoetingspunten bevorderen de communicatie tussen de studenten. TEKST KNAUF CEILING SOLUTIONS ■ FOTO ©HAFENCITYSTUDIOS + BAID In alle rust leren 017 Akoestiek

IN PERFECT EVENWICHT: BAFFLES EN PLAFONDEILANDEN Openheid laat ruimte voor creativiteit en spontaniteit, maar kan ook onrust en stress veroorzaken. Daarom zijn alle leerruimtes akoestisch geoptimaliseerd om schoolactiviteiten in individueel en teamverband en in grote groepen te vergemakkelijken. Uit het brede productassortiment van Knauf Ceiling Solutions konden visueel en kwalitatief hoogwaardige oplossingen voor de afzonderlijke ruimtes worden gerealiseerd - in sommige gevallen ook met een combinatie van twee producten. Het AMF TOPIQ® Efficient Pro vierkante rasterplafond werd geïnstalleerd in de ruimtes op de eerste en tweede verdieping - in totaal ongeveer 1.400 m². Het is bijzonder dankzij de hoge geluidsabsorptie (αw = 1,00) en het discrete oppervlak geschikt voor kantoren en onderwijsruimtes. In de gangen van de eerste en tweede verdieping is 250 m² grootformaat AMF TOPIQ® Efficient Pro panelen gemonteerd. Een ander gedeelte van de gang op de tweede verdieping (ca. 30 m²) werd voorzien van HERADESIGN® Superfine houtwol akoestische panelen als dragend plafond; daaronder hangen frameloze AMF THERMATEX® baffles van 300 x 1200 mm (vijftig stuks) en 300 x 1800 mm (45 stuks), die met geluidsabsorptiewaarden van αw = 0,60 - 0,65(H) het geluidsniveau verlagen, de spraakverstaanbaarheid verhogen en de nagalmtijd in de ruimte verkorten. Volgens aannemer Sascha Scholtyssek is de blikvanger van het bouwproject kamer 1205/06 op de eerste verdieping. Hier werden dertien concaaf en dertien convex gebogen THERMATEX® Sonic Arc plafondeilanden in het formaat 1895 x 1165 x 19 mm opgehangen. Een visueel overtuigende oplossing die ook nog eens geluidsabsorptiewaarden heeft die voldoen aan EN ISO 354. VORM IN PLAATS VAN KLEUR Sascha Scholtyssek legt uit: ‘De materialen werden van tevoren bepaald op basis van de vereiste geluidsabsorptiewaarden. Dat was aan de architect en de akoestisch adviseur.’ Maar ook het visuele effect speelde een rol in het Digi Lab Being Social, want de leerlingen moeten zich op hun gemak voelen in de omgeving. Aan deze eis werd voldaan door het gebruik van baffles en plafondeilanden. ‘Visueel een bijzonderheid die je zeker niet elk jaar installeert,’ aldus de gespecialiseerde aannemer. De planners hebben bewust geen kleur gebruikt om niet af te leiden van de ‘Visueel een bijzonderheid die je zeker niet elk jaar installeert.’ 018 ARCHITECTENPUNTinterieur

essentie. De verschillende akoestisch effectieve elementen zijn uitgevoerd in wit, zuiver wit (RAL 9010) en crèmewit (RAL 9001). FLEXIBELE INZET VAN TEAMS Bij het begin van het bouwproject heeft het gespecialiseerde bedrijf twee tot drie werknemers ingezet. ‘In het verdere verloop naar de productie toe, verhoogden we naar zes tot acht man, afhankelijk van de planningseisen.’ De montage vond hoofdzakelijk plaats in drie stappen: onderbouw van de rasterplafonds, elektrische installatie en plaatsing van de rasterpanelen. ‘De baffles en eilanden zijn bevestigd aan filigrane staalkabels,’ legt Scholtyssek uit. Ze werden vooraf op maat gemaakt en vervolgens ter plaatse geïnstalleerd. Alle andere plafondmaterialen werden aangepast voor installatie door de professionals direct ter plaatse. Bij vragen kon Trockenbau Scholtyssek GmbH zoals gebruikelijk een beroep doen op de expertise van de Knauf Ceiling Solutions, maar volgens de gespecialiseerde aannemer was voor dit project alleen een telefonisch advies nodig. Scholtyssek: ‘De bijzondere uitdaging bij dit bouwproject was de grote massa en de tijd die ermee gemoeid was. Alleen gestructureerd werk hielp hier.’ BAUTAFEL DIGI LAB BEING SOCIAL Adres: Berufskolleg Kreis Höxter, Klöckerstraße 10, Brakel (D) Eigenaar: Landratsamt Kreis Höxter Architect: Plan Bee Architekten, Paderborn Montage: Trockenbau Scholtyssek GmbH, Salzkotten Investering: ca. 1,2 miljoen euro Gereed: januari 2022 Producten: Knauf Ceiling Solutions: AMF TOPIQ® Efficient Pro, 600 x 600 x 20 mm, weiß, 1.400 m2 AMF TOPIQ® Efficient Pro 1200 x 600x 20 mm, weiß, 250 m2 Heradesign® Superfine, wit, 30 m2 AMF THERMATEX® Baffel 300 x 1200 mm, RAL 9010, 50 stuks AMF THERMATEX® Baffel 300 x 1800 mm, RAL 9010, 45 stuks THERMATEX® Sonic Arc 1895 x 1165 x 19 mm, RAL 9001, elk 13 stuks concaaf en convex FOTO BOVEN | De blikvanger van het bouwproject : dertien concaaf en dertien convex gebogen THERMATEX® Sonic Arc plafondeilanden. FOTO ONDER | Voor een rustige uitstraling zijn in de gangen o.a. de AMF TOPIQ® Efficient Pro panelen gemonteerd. OVER KNAUF CEILING SOLUTIONS Twee van ‘s werelds meest erkende plafondfabrikanten Armstrong Ceiling Solutions en Knauf AMF hebben hun krachten gebundeld om het beste van beide te bieden in één marktleidend merk - Knauf Ceiling Solutions. Het bedrijf, met het hoofdkantoor in Iphofen (Duitsland), ontwikkelt en produceert complete plafondoplossingen in dertien ultramoderne productiefaciliteiten, in acht verschillende landen in Europa en Azië. Met meer dan 2.100 toegewijde medewerkers, een servicegerichte mentaliteit en een portfolio van meerdere materialen, biedt Knauf Ceiling Solutions haar klanten meer keuze, meer inspiratie en uitstekende ondersteuning. Dit samenspel resulteert in de totstandkoming van bijzondere en indrukwekkende projecten. WWW.KNAUFCEILINGSOLUTIONS.COM 019 Akoestiek

HAAL DE NATUUR BINNEN! De vraag naar natuurlijk groen in de ruimte wordt de laatste jaren groter en tegelijkertijd is er meer aandacht voor duurzaamheid. Ook de ruimtebeleving wordt steeds belangrijker. Soundless Acoustics brengt deze elementen samen in één onderhoudsvrije, akoestische oplossing met exclusieve uitstraling die gezien mag worden! Met de akoestische panelen bedekt met 100% natuurlijke en onderhoudsvrije mos in combinatie met een hoogwaardig geluidsabsorberende backing, kan een naadloze geluidsabsorberende wand worden gerealiseerd met een indrukwekkende akoestische prestatie van aw 1,0. Deze mospanelen vormen daardoor niet alleen een zeer decoratieve oplossing met een natuurlijke uitstraling, maar tevens een serieuze akoestische toepassing voor de optimalisering van de ruimteakoestiek. H TEKST n FOTO(S) SOUNDLESS ACOUSTICS Akoestiek, c’est chic! De vraag naar natuurlijk groen in de ruimte wordt de laatste jaren groter en tegelijkertijd is er meer aandacht voor duurzaamheid. Ook de ruimtebeleving wordt steeds belangrijker. Soundless Acoustics brengt deze elementen samen in één onderhoudsvrije, akoestische oplossing met exclusieve uitstraling die gezien mag worden! ARCHITECTENPUNTinterieur 20

DUURZAAM GROEN Deze akoestische panelen zijn niet alleen groen van kleur maar ook ecologisch groen, aangezien ze bestaan uit natuurlijke, biologisch afbreekbare en gerecyclede materialen. Bijkomend positief effect is, dat deze groene natuurlijke kleur veel rust uitstraalt en bijdraagt aan een aangename ruimtebeleving. SOUNDBLOX AKOESTISCHE BETONBLOKKEN In elk project waar een robuuste, stabiele muur net zo belangrijk is als de ruimteakoestiek, zijn Soundblox de perfecte oplossing! Met Soundblox akoestische betonblokken kan de oplossing voor geluidsabsorptie, geluidsisolatie én brandveiligheid geïntegreerd worden in een stabiele muurconstructie. Drie oplossingen in één wand! Door ronde vormen, of door het spelen met kleur, passen Soundblox naadloos in elk design. SOUNDLESSACOUSTICS.COM ‘Soundless Acoustics combineert hoogwaardig geluidsabsorberende oplossingen met exclusief design.’ 021 Akoestiek

MANJA TEN DONKELAAR MEDE-EIGENAAR LUMALANO ‘Om de wol te kleuren worden verfstoffen uit eigen tuin gebruikt.’ 022 ARCHITECTENPUNTinterieur

A TEKST LUMALANO ■ FOTO ANNE-CLAIRE MARTENS EN LUMALANO Akoestisch Viltdesign. Alle producten uit het atelier van Lumalano zijn gemaakt van wol. De bijzondere eigenschappen van wol zijn uitermate geschikt voor interieurprojecten. Wol is geluidsabsorberend, vochtregulerend en geeft ruimtes een warme persoonlijke uitstraling. Al onze producten zijn 100% natuurlijk. WOLVILTDESIGN In het atelier van LumaLano, gevestigd in het noorden van Nederland, worden unieke wandpanelen en lampen van Europese wol gevilt. Om de wol te kleuren, worden plantaardige verfstoffen gebruikt. Oude verfplanten als meekrap, wouw en walnoot maken rode, heldergele, bruine en groene tinten. Door de wol te vilten, ontstaat een dichte stof die zowel voor de wandkleden als de lampen de basis vormt. De producten van LumaLano zijn duurzaam, uniek en handgemaakt. Alle producten dragen bij aan een aangename sfeer en akoestiek in diverse ruimtes. WERK IN OPDRACHT Naast de werken in de webshop, bieden we ook de mogelijkheid een werk in opdracht te laten maken. Wandpanelen in opdracht ontwerpen we in nauw overleg met de opdrachtgever. Wensen over kleur, vormen en afmetingen nemen we daarin mee. DUURZAAMHEID De materialen die gebruikt worden voor de wandpanelen en de lampen zijn biologisch afbreekbaar. Zowel de wol, de kleurstoffen als de versteviger van de lampen zijn milieuvriendelijk en composteerbaar. Niet alleen de gebruikte materialen hebben een zo laag mogelijke milieubelasting, ook in de bedrijfsvoering weegt duurzaamheid zwaar mee. Op deze manier maakt LumaLano producten die de wereld mooier maken. WWW.LUMALANO.NL 023 Akoestiek

EVENEMENT

025 DUTCH DESIGN WEEK Hoewel tijdens het evenement alle denkbare disciplines en aspecten van design aan bod komen, ligt de nadruk op experiment, vernieuwing en cross-overs. Bijzondere aandacht gaat jaarlijks uit naar werk en ontwikkeling van jong talent. DDW concentreert zich op het ontwerp van de toekomst en de toekomst van ontwerp. We zien het als onze opgave te laten zien hoe ontwerpers wereldwijd vormgeven aan een positieve toekomst en om de positie en betekenis van Nederlandse ontwerpers daarbij te versterken. HTEKST EN FOTO’S ■ DDW.NL Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch DesignWeek (DDW) plaats. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert dan werk en concepten van ruim 2.600 ontwerpers aan meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Verspreid over zo’n 120 locaties door de hele stad, organiseert en faciliteert DDW onder andere tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten.

S SPEERPUNTEN VOOR DE KOMENDE JAREN 1. De toekomst vraagt om internationaal denken en handelen; We realiseren ons dat Nederlandse ontwerpers zich per definitie in een internationale omgeving begeven. Het vormgeven aan de toekomst is een internationale opgave. We willen met Dutch Design Week daarom dé internationale hub worden waar de toekomst wordt getoond, verkend en besproken. 2. De toekomst vraagt om verbinding: Willen we de positie en betekenis van Nederlandse ontwerpers versterken? Dan doen we dat het best door hen te verbinden met een wereld van opdrachtgevers. Daarom versterken we onze rol als matchmaker. DDWbiedt ontwerpers én opdrachtgevers een podium en netwerk. De komende jaren maken we steeds meer matches, ook met internationale opdrachtgevers. 3. De toekomst vraagt om verantwoordelijkheid; Als ontwerpers zijn we dan wel optimisten, maar we willen ook verantwoordelijkheid nemen. Juist omdat we in de kracht van de creatieve geesten geloven. Daarom willen we de komende jaren nog actiever de ontwerpers verbinden aan maatschappelijke opgaven. DUTCH DESIGN DDW ziet Dutch design niet louter als een label voor een bepaalde groep ontwerpers of ontwerpesthetiek, maar als de permanente weerslag van een cultuur en mentaliteit, een cultuur en mentaliteit die kenmerkend is voor Nederland – voor Nederlanders. We herkennen het oplossingsgerichte denken, het functionele, het humanisme, de vrijdenkers, de brutaliteit, de humor, de relativering, het eigenzinnige, het niet denken in hiërarchische barrières, het onconventionele. Maar ook de bereidheid om stakeholders serieus te nemen en te betrekken in de oplossing, in het creatieproces. Dutch design is een mentaliteit en verwijst niet per definitie naar een nationaliteit. GESCHIEDENIS De wortels van DDW gaan terug tot 1998. In dat jaar organiseerde het Vormgeversoverleg (VOE) voor het eerst de Dag van het Ontwerp. Doel: ondernemers en ontwerpers met elkaar in contact brengen. Het evenement, dat jaarlijks plaatsvond in Eindhoven en met elke editie meer belangstelling trok, groeide algauw uit zijn jasje. De Dag van het Ontwerp werd vanaf 2002 de Week van het Ontwerp, om in 2005 te worden omgedoopt tot Dutch Design Week (DDW). MISSIE EN VISIE DDW is optimistisch en gelooft in het probleemoplossend vermogen van ontwerpers. Zij hebben aangetoond dat ze beschikken over de inventiviteit en lenigheid van denken die kan leiden tot relevante innovaties waar onze snel veranderende wereld om vraagt. HET BESTE SIERRAAD DAT EEN VROUW KAN DRAGEN, IS HAAR GLIMLACH’ — © ALMA TEER STRIJP-S AREA, VEEM FLOOR 8 AND 6, TORENALLEE 100 , MAP NO. B0 026 ARCHITECTENPUNTinterieur

027 ONZE AMBITIE IS DRIELEDIG 1. Een podium bieden aan ontwerpers, ongeacht afkomst of nationaliteit, met een Dutch design-mentaliteit: onze organisatie versterkt Dutch design door het een toonaangevend internationaal podium te bieden. 2. Kansen bieden aan ontwerpers: door media, bedrijfsleven en andere sectoren kennis te laten maken met designers en hun werk, helpen we hen vooruit – in de vorm van publiciteit, netwerkverbreding en opdrachten. 3. Talentontwikkeling: onze toekomstgerichte blik beperkt zich niet tot de dag van morgen. Daarom is het stimuleren en ondersteunen van nieuwe aanwas een speerpunt van onze organisatie. AMBASSADEURS Sinds 2009 stelt DDW twee partijen uit het ontwerpveld aan als pleitbezorgers van Dutch design in het algemeen en de week in het bijzonder. Zij vervullen representatieve taken en zetten hun netwerk in om verbindingen te leggen en beginnende collega’s op weg te helpen. Marjan van Aubel en Formafantasma zijn de ambassadeurs van de 21e editie van Dutch Design Week (DDW). Zij ontwikkelen speciaal voor deze editie twee unieke werken. Hiermee geven ze hun eigen invulling aan het DDW-thema Get Set: We’re on a mission. Ontwerpers hebben aangetoond dat ze beschikken over de inventiviteit en lenigheid van denken die kan leiden tot relevante innovaties. JOIN THE GREEN FUTURE CLUB — © MICHEL CATALISANO HOME(LAND) VERTELD DOOR OEKRAÏENSE EN NEDERLANDSE CREATIEVEN. ©MARJO VAN SCHAIK FOTO MARJAN VAN AUBEL: MARTIN DIJKSTRA / FOTO FORMAFANTASMA: BLICKFÄNGER STRIJP-S AREA, YKSI EXPO, TORENALLEE 22-04 , MAP NO. B13 STRIJP-S AREA, THE NEW BLOCK, KASTANJELAAN 300 , MAP NO. B16

Het oog wil ook wat V Volledig terecht krijgt akoestiek in zowel nieuwbouw als renovatie steeds meer aandacht. Een aan de bestemming en gebruik van ruimtes aangepaste akoestiek is cruciaal voor een aangename beleving voor verblijf en werk, hetgeen tevens zijn weerslag vindt in onze gezondheid. Vanuit deze optiek biedt Asona de interieurarchitect de optische kwaliteiten van akoestische afwerkingsmaterialen die helpen een project naar zijn/haar smaak in te richten. Het mag niet zo zijn dat de architect bij gebrek aan voor zijn ontwerp benodigde vormen, uiterlijk en kleuren, beperkingen worden opgelegd. De architect wil in het algemeen akoestische voorzieningen die niet als zodanig herkenbaar zijn. Akoestische voorzieningen dienen in principe hun functie onopvallend en onzichtbaar te vervullen. Ook bestaat er voorkeur voor naadloze constructies. Asona heeft in de loop der tijd goed geluisterd naar architecten en adviseurs waardoor een passend aanbod van akoestische bekledingen tot stand is gekomen, waarbij naast effectieve akoestische prestaties, ook het oog aandacht krijgt! BURJ KHALIFA, DE HOOGSTE TOP! De akoestiek moest zich op hetzelfde niveau afspelen… Dat lukte met Asona, duizenden vierkante meters akoestische gladde naadloze stucafwerking brachten het resultaat! TEKST ■ FOTO ASONA BENELUX 028 ARCHITECTENPUNTinterieur

GRAND THEATER RABAT Landmark voor de hoofdstad van Marokko. Bijzonder ontwerp van de hand van de wereldberoemde architecte Zaha Hadid. Het was haar laatste grote project. Het werk werd gestart in 2010 en opgeleverd in 2022. Totaal oppervlak 55.000 m2. Capaciteit grote zaal 2.000 zitplaatsen. Het project bevat verder nog een klein theater met 520 zitplaatsen en een amfitheater waar 7.000 bezoekers een plaats vinden. De opdracht aan de architect was een architectonische verbeelding van de plaatselijke elementen, het oude Rabat, de zee en de kronkelbedding van de Bouregregrivier te realiseren. De gewenste akoestiek werd verzorgd door de bekleding van de vloeiende vormen van wand-en plafonddelen met een naadloze Sonacoustic constructie van Asona met een αw waarde van 1,0. De akoestiek van deze enorme ruimte, in combinatie met de kenmerkende vloeiende lijnen van het Zaha Hadid ontwerp, staat voor een unieke beleving. ATATURK CULTURAL CENTRE Het nieuwe State of the Art cultureel centrum in Istanbul, vernoemd naar de fameuze Turkse politieke leider Kemal Atatürk, opende in 2021 aan het einde van dertienjarige bouwtijd zijn deuren voor het publiek. Gelegen aan het beroemde Taksimplein is het een van de hoofdpunten van Istanbul. Het centrum bestaat uit vijf secties en beslaat in totaal niet minder dan 95.000 m2 oppervlak. Het centrum bevat een theater, een cinema, enkele concertzalen, een tentoonstelling, een bibliotheek, een museum, een kunstgalerie en een aantal cafés en restaurants. Het passende akoestische klimaat in de ruimtes werd verzorgd door 24.000 m2 Asona materialen Sonaspray en Sonacoustic. WWW.ASONA.COM ‘Akoestische voorzieningen dienen in principe hun functie onopvallend en ontzichtbaar te vervullen.' 029 Akoestiek

AAN HET WOORD Marc Vermeulen was als kind altijd al aan het tekenen en schilderen. Dat deed hij op papier én op het hout dat hij in het timmerbedrijf van zijn al even creatieve vader vond. Dat hij alle ruimte kreeg voor de uiting van zijn creativiteit, blijkt uit het feit dat zelfs een figuurzagende Marc in de woonkamer geen issue was. KNUTSELEN MET KNIJPERS ‘Ik was elke dag bezig met creëren. Ik bewerkte hout met een beitel, knutselde met knijpers en tekende erop los. Op de middelbare school vond ik dan ook maar twee vakken interessant: handvaardigheid en tekenen. Pas op het Hout- en Meubileringscollege begon ik het onderwijs te waarderen. Het maken van meubels, het stofferingsproces, ik vond het allemaal geweldig. In het derde jaar van het HMC besloot ik alvast te kijken naar mijn kansen op toelating tot de kunstacademie. Sterker nog, ik deed al toelating en kon na het afronden van mijn mbo-opleiding direct starten. Op de academie voelde het als thuiskomen! Ik kreeg alle vrijheid om de hele dag door bezig te zijn met creëren, experimenteren en het ontdekken van nieuwe materialen.’ GROTE GLIMLACH ‘Ik kan niet aan mijn tijd aan de kunstacademie denken zonder dat er een grote glimlach op mijn gezicht verschijnt. Het meest TEKST MARIEKE POOL n PORTRET KEESNAN DOGGER MARC VERMEULEN INTERIEURARCHITECT 030 ARCHITECTENPUNTinterieur

031 INTERVIEW

OMARC VERMEULEN INTERIEURARCHITECT ‘Ik kan niet aan mijn tijd aan de kunst- academie denken zonder dat er een grote glimlach op mijn gezicht verschijnt.’ interessant vond ik de uitdagingen op deze school. Op de middelbare school was ik die jongen die zo goed kon tekenen. Op de kunstacademie zaten alléén maar mensen die goed konden tekenen. De creativiteit van studenten wordt hier enorm opgerekt. En eigenlijk alles wat voorbij komt is interessant en leuk. Of het nu modeltekenen is of kunstgeschiedenis. En de vrijheid die je krijgt, het was gewoon allemaal geweldig.’ VAN NEGEN TOT VIJF ‘Na al die vrijheid was mijn eerste baan op een architectenbureau echt even wennen. Hier werd ik geacht om tussen negen en vijf mijn ding te doen. Dat we aan superleuke projecten mochten werken, hielp daar gelukkig enorm bij. Ik kreeg alle ruimte voor het ontwerpen van meubels en speciale objecten. Dat was ook het geval toen ik als retaildesigner bij het kledingmerk Mexx ging werken. In de begintijd mocht ik voor de kleinere winkels bedenken hoe de kleding gepresenteerd moest worden en hoe we bezoekers konden verleiden om ook de achterzijde van de winkel te bezoeken. Al snel werden de opdrachten groter en mocht ik meedenken over het complete concept. Hier leerde ik dat winkelbeleving niet alleen over de presentatie gaat, maar ook over verlichting en een element als geur. Voor deze werkgever reisde ik de hele wereld af. Een fantastische tijd waarin ik veel heb geleerd.’ ONDERNEMERSCHAP ‘Toen Mexx besloot retaildesign te gaan outsourcen, ben ik voor mezelf begonnen en was het kledingmerk mijn eerste klant. En al gauw kwamen daar via mijn netwerk internationale klanten bij en besloot ik met Martine van der Wel te gaan samenwerken. Martine is autodidact en weet haar voelsprieten perfect in te zetten. Inmiddels weten we samen met onze flexibele schil met freelancers zo’n dertig projecten per jaar met succes te volbrengen. Naast opdrachtgevers in de retail -denk aan Samsonite, Scotch & Soda en Kipling- toonden ook steeds meer partijen uit andere sectoren interesse in onze dienstverlening. Dat heeft alles te maken met onze focus op vitaliteit. Martine en ik houden ons allebei bezig met voeding en gezondheid en zochten een manier om dat aan het interieur te verbinden. We zijn in onderzoeken over de invloeden van akoestiek, het binnenklimaat en verlichting gedoken en ontwikkelden een concept dat we het Vitale Kantoor hebben genoemd.’ HET VITALE KANTOOR ‘Een vitaal kantoor is een werkomgeving waar je graag komt, een echte place to be. Waar je energiek kunt werken en waar je het beste uit jezelf kunt halen. Om dat te realiseren, zetten we onder meer in op goede luchtkwaliteit, de juiste verlichting, een prettige akoestiek en het groen van planten. Door het inzetten van nudging, routing, activatie en verschillende typen werkplekken zorgen we ervoor dat medewerkers gestimuleerdwordenenwordenaangezet tot beweging. Het resultaat zijn werkplekken waar mensen zich beter kunnen concentreren, waar minder ziekteverzuim heerst en waar mensen zich vooral echt beter voelen. Inmiddels richten we ons ook op het Vitale Onderwijs. Met dit concept realiseren we onderwijsomgevingen waar leerlingen kunnen excelleren.’ INTERVIEW 032 ARCHITECTENPUNTinterieur

033 TOEN VERSUS NU ‘Als jonge professional moest ik over elke stap in het proces nadenken. Inmiddels zorgt mijn ervaring ervoor dat ik snel overzie wat er moet gebeuren. Ik ben in staat duidelijke afspraken met alle partijen -opdrachtgevers, aannemers en interieurbouwers- te maken en zorg ervoor dat er geen ruimte is voor ruis. Het grote voordeel van ouder en meer ervaren worden. Hoe ik met mijn eigen interieur om ga? Nou, veel interieurarchitecten zullen beamen dat ontwerpen voor anderen gemakkelijker is dan voor jezelf. Inmiddels is het ons gelukt om iets neer te zetten dat niet per se tijdloos is, maar waar ik nog steeds blij van word. Dat is eigenlijk wat ik overal wil bereiken. Dat je van een interieur lang kan genieten en het dus niet verveelt. Met trends heb ik niet zoveel. Wat mij betreft draait het altijd om de keuze voor kleuren, materialen en vormgeving die volledig bij de opdrachtgever past. Mensen zijn gewend dingen te doen, omdat ze het al jaren zo doen. Ik kijk op een nieuwe manier naar een pand, een merk en de manier van werken.' ‘Recent hebben wij voor een opticien een geweldig interieurconcept mogen bedenken. In deze winkel worden de brillen op een nieuwemanier met volledige flexibiliteit gepresenteerd. Wij hebben letterlijk alles in deze winkel ontworpen en zo gezorgd voor een totaalbeleving.’ 'Er is al zoveel van hetzelfde. Wij maken liever dingen die er nog niét zijn.’n GEMEENTE RIJSWIJK SHYPPLE ROTTERDAM EBH LEGAL ADVOCATEN EN MEDIATORS, DELFT

TEKST MARIEKE POOL ■ FOTO KEESNAN DOGGER Met vijf hotels in Nederland en twee in België is de Pillows Hotelcollectie een middelgrote speler in de hotelbranche. Een speler met focus op stijl, elegantie, optimale klantbeleving en duurzaamheid. Dat er voor het nieuwste hotel van Pillows voor sporttoestellen van WaterRower NOHrD is gekozen, past volledig bij deze invalshoek. We praten erover met Jörgen Rijnaard, General Manager Grand Boutique Hotel Maurits At The Park. Pillows Hotels kiest voor een gym met sporttoestellen van WaterRower NOHrD ARCHITECTENPUNTinterieur 034

035 Design

O DUURZAAMHEID CENTRAAL Grand Boutique Hotel Maurits At The Park wordt het eerste vijfsterrenhotel in de Pillows-collectie. Net als in veel andere hotels speelt duurzaamheid in dit hotel een grote rol. Wat Maurits At The Park anders doet? ‘Wij gaan verder dan de realisatie van een duurzame bouwkundige schil en het besparen van water. Wij maken duurzaamheid op alle denkbare manieren tastbaar voor onze gasten. Wanneer ze dineren, wanneer ze ontspannen in onze tuin én wanneer ze hun workout in onze gym doen. Deze gym is om die reden volledig uitgerust met sporttoestellen van WaterRower NOHrD. De fitnesstoestellen van dit merk zijn gemaakt van voornamelijk natuurlijke, hernieuwbare materialen en verbruiken niet of nauwelijks energie. Voor de loopband van NOHrD is bijvoorbeeld alleen voor de monitor aansluiting op netspanning nodig. De SprintBok is zo ontworpen dat deze zich onmiddellijk aanpast aan de krachtinput en loopstijl van de gebruiker. Daarbij zijn de toestellen esthetisch gezien een perfecte match met de ingetogen luxe die we in ons hotel nastreven.’ ‘Ons achtste hotel – Grand Boutique Hotel Maurits At The Park in Amsterdam- is gevestigd in een historisch gebouw uit 1908 en ligt op een steenworp van Artis. Het voorname erfgoed van het gebouw is blijvend zichtbaar in de indrukwekkende gangen, trappenhuizen, versieringen en zichtbare balken. Met de geplande opening in november van dit jaar zal het hotel 88 comfortabele en stijlvol ontworpen kamers en suites bieden.’ ARCHITECTENPUNTinterieur 036

IN DE GYM VAN GRAND BOUTIQUE HOTEL MAURITS AT THE PARK VIND JE: • WaterRower Walnoot • NOHrD Bike Pro met Monitor Walnoot • NOHrD Sprintbok Walnoot • NOHRD SlimBeam Walnoot • NOHrD DumbBells Set Walnoot • NOHrD Bench Walnoot Kunstleer • Aerobic Mat 140 cm • Aerobic Mat Wall Rack - 10 stuks WWW.WATERROWER.NL OVER WATERROWER NOHRD Functionele sporttoestellen, duurzaam geproduceerd en waanzinnig qua looks. De fitnesstoestellen van WaterRower NOHrD Benelux worden vervaardigd uit natuurlijk materialen die in elke omgeving passen, thuis en op kantoor. Omdat de toestellen met hun looks onderdeel worden van het interieur, blijven ze in het zicht en is de kans op gebruik groter. Extra winst dus. Dat interieurarchitecten de producten van WaterRower NOHrD Benelux graag in hun interieurs toepassen, is gezien de looks volledig te verklaren. Dat de oogstrelende apparatuur ook nog eens een leven lang meegaat, is voor de eindgebruiker nog meer reden om akkoord te geven op de aankoop. Eigenaar Franklin van der Zijde: ‘Onze producten vallen in de smaak bij mensen die iets met design hebben. En toch worden onze producten in eerste instantie vanuit het oogpunt van functionaliteit ontwikkeld. De techniek moet eerst goed zijn, daarna kijken we pas of we het in onze stijl kunnen maken. Pas als het 100% is, gaan we over tot bouwen.' 037 Design

De schakelaar series van Gira zijn visueel veelzijdig en kunnen bovendien talrijke functies van de klassieke en moderne elektrotechnische installatie aan. Het idee erachter is Gira System 55, een serie die de diversiteit van functie en design met elkaar verenigt. Zeven designlijnen met meer dan negentig verschillende afdekramen bieden eindeloze mogelijkheden. MEER DAN DRIEHONDERD BASISELEMENTEN IN EEN DESIGN NAAR KEUZE Het getal 55 staat voor de uniforme basisafmetingen van 55 x 55 mm - voor alle componenten in de Gira designlijnen. Hierdoor kun je een groot aantal inzetstukken met verschillende functies in één afdekraam integreren. Vrij volgens het motto: Mix and match. Dit geldt niet alleen voor klassieke lichtschakelaars of wandcontactdozen. Ook slimme bedieningselementen zoals de Gira tastsensor 3 of een Gira huisstation kunnen geheel volgens jouw ideeën worden vormgegeven. Met meer dan driehonderd functie-inzetstukken biedt het Gira System 55 veel speelruimte voor individuele combinaties. Met System 55 kun je jouw apparatuur niet alleen qua functionaliteit aanpassen aan jouw behoeften. Je bent minstens even flexibel als het gaat om kleuren, materialen en framevarianten. Een tijdloze designlijn als Gira E2 past bijvoorbeeld bijzonder goed bij minimalistische interieurs. Anderzijds kun je met Gira Studio of Gira Event in het oog springende accenten zetten. Hou je van natuurlijk en elegant tegelijk? Dan adviseren wij Gira Esprit met een frame van brons (PVD) of linoleum multiplex. Grenzeloze flexibiliteit in design en functie TEKST GIRA ■ FOTO GIRA MEDIA DATABASE ARCHITECTENPUNTinterieur 038

Gira gaat dus veel verder dan de witte, plastic frames aan de muur die we allemaal zo goed kennen. Daarbij heeft het bedrijf ook de nieuwste technische snufjes in huis. We leven in het tijdperk van The Internet of Things. We stoppen woningen niet alleen vol met de benodigde leidingen en kabels, we maken ze ook slim. Met bijvoorbeeld apps waarmee we de verlichting, verwarming en jaloezieën op afstand kunnen bedienen. Of met geavanceerde intercoms, veiligheidssystemen en klimaatbeheersing. De lichtschakelaars zijn in deze smart homes geen losse entiteiten meer, maar onderdeel van een slim systeem. Daarmee kun je met een druk op de knop bijvoorbeeld alle verlichting in het huis uitschakelen, dimmen of in dezelfde uitgangspositie zetten voor een mooie uitstraling van het huis. GIRA DESIGN CONFIGURATOR. Bij nieuwbouw of renovatie telt elk detail: de gordijnen passen bij het meubilair, de vloer harmonieert met het behang. Maar hoe zit het met de schakelaars en stopcontacten aan de muur? Dankzij augmented reality laat de Gira designconfigurator je al voor de installatie zien hoe een designlijn er op jouw wand uit zal zien. GIRA EXPERIENCE CENTER Benieuwd naar alle kleuren en designs en hoe zo’n slimme woning eigenlijk werkt en eruitziet? Breng een bezoek aan het Gira Experience Center in Veenendaal, waar je je kunt waden in alle mogelijkheden van een smart home. WWW.GIRA.NL ‘We combineren de klassieke wereld van schakelaars met de moderne wereld van het slimme huis.’ 039 Design

Ook in de wereld van haarden- en kachelliefhebbers is de energietransitie een spraakmakend thema. Dat zien we terug in de imposante ontwikkeling in het aanbod en de professionalisering van elektrische haarden. Én in het feit dat het afgelopen jaar bijna een op de twee Nederlandse haardenkopers kiest voor een elektrische sfeerhaard, zo blijkt uit consumentenonderzoek dat Glen Dimplex Benelux liet uitvoeren door een erkend onderzoeksinstituut. Zelfs in het hoge inbouwsegment -het terrein van Glen Dimplex’ dochterbedrijf Faber- kiest de veeleisende vuurliefhebber tegenwoordig vaker voor een 100% elektrische haard. Reden genoeg voor Faber om zich komend seizoen te richten op het delen van haar inzichten en de mogelijkheden van haar aanbod dat in de afgelopen jaar meer dan volwassen is geworden. Verantwoord genieten van een prachtig haardvuur begint bij Faber! DE VELE VOORDELEN VAN ELEKTRISCHE HAARDEN GEVEN DE DOORSLAG De redenen waarom de interieurarchitect en consument kiezen voor een elektrische Faber haard spreken voor zich: geen gasaansluiting en schoorsteen, de grote gebruiksvriendelijkheid en de hoge mate van veiligheid. Daarnaast zijn veel consumenten zich extra bewust van de energiekosten én spelen duurzaamheidsoverwegingen een steeds grotere rol. Ter illustratie: de grootste elektrische Faber sfeerhaard zonder ingeschakelde bijverwarming verbruikt minder dan een grote ledtelevisie. Met de gepatenteerde Optimyst®-technologie -waarmee een levensecht vuurbeeld uit een combinatie van opwervelende koudwaternevel en ledlicht ontstaat- zet Faber in op het nieuwe normaal in haarden. De combinatie zorgt voor een écht driedimensionaal vuurbeeld dat vrij meebeweegt op de wind, 100% veilig en uitstootvrij is en per uur minder stroom kost dan televisie kijken. Een techniek waarmee Faber in de nieuwste collectie opnieuw de grenzen van het mogelijke verlegt. . O ARCHITECTENPUNTinterieur 040

TEKST MARIEKE POOL ■ FOTO(S) FABER De elektrische sfeerhaard wint terrein. En hoe! MatriX Hybrid 800/500 II 041 Design

EEN VERRIJKING VAN INTERIEURMOGELIJKHEDEN: FABER GAAT VERTICAAL! Zes jaar na de eerste Faber e-MatriX waterdamphaard is de innovatieve haardenserie wegens succes uitgebouwd tot een super complete modelserie. Daarmee is Faber onveranderd de voorlopende aanbieder in de markt. Hier kunnen kopers hun hart ophalen en valt er wat te kiezen! ArchitectenPunt interieur kijkt rijkhalzend uit naar begin 2023. Dan presenteert Faber haar nieuwste topmodel: de Faber e-MatriX Vertical Fire. Deze verticale haard met Optimyst®-technologie heeft een glashoogte van 160 cmen glas aan de voor- en achterzijde van de haard. De Vertical is bedoeld voor zowel het zakelijke als private topsegment, zoals onder architectuur gebouwde woningen en hotellobby’s. De Vertical wordt geleverd met multicolor vlameffect. Het optionele gloeibed is in talloze kleuren en patronen instelbaar. Daarmee kan het vuurbeeld volledig worden aangepast op de omgeving en de gewenste sfeer. Goed om te weten: de bijverwarmingsmogelijkheid van maximaal 2 kW is ook op deze uitvoering standaard en de bediening van alle functies verloopt eenvoudig via de Faber app. Het interieur van de Vertical is toegankelijk via een ruime servicedeur en kan naar keuze worden uitgevoerdmet een nieuwe natuurgetrouwe keramische houtset, siersteen of glas. MULTICOLOR VLAMEFFECT IN 2023 STANDAARD OP ALLE FABER E-MATRIX Van stilzitten houden ze niet bij Faber, getuige alle nieuwe ontwikkelingen! Vanaf begin 2023 zal ook de kleur van de vlammen in de e-MatriX Mood en Linear modellen naar wens aanpasbaar zijn aan de omgeving of de sfeer. Het multicolor vlameffect wordt als standaard toegevoegd aan de meerkleurige boven- en onderverlichting van de e-MatriX-haarden. Daarmee kan de gebruiker voortaan zelf bepalen hoe de haard brandt. Van de hoogte van de vlammen tot de intensiteit, kleur en dynamiek. Voor liefhebbers van het originele houtvuur heeft de uitgebreide multicolortechniek een belangrijk voordeel: dankzij de subtiele mix van oranje en rode kleurtinten is het vlambeeld nog realistischer en daardoor overtuigender dan voorheen. Met de standaard meegeleverde Faber app zijn alle functies handmatig of met standaard patronen te bedienen. DE ELECTRISCHE VERTICAL FIRE LAAT ZICH OVERAL INSTALLEREN HYBRIDE VUURBEELD: GAS EN LEDLICHT VUUR... UIT WATER ARCHITECTENPUNTinterieur 042

FABER MATRIX GASHAARDEN – ACCENT OP GASBESPARING EN GROENGAS Parallel aan de elektrische e-MatriX serie blijven ook de gasversies (Faber MatriX) leverbaar. Deze modellen zijn -in tegenstelling tot veel andere merken- zonder meerprijs verkrijgbaar voor gebruik op basis van propaan of het meer duurzame bio-propaan. Bijzonder gasbesparend en daardoor actueel zijn de hybride uitvoeringen van de MatriX. Want dankzij een unieke combinatie van gasvlammen en ledverlichting kan tot 50% op het gasverbruik en warmte-uitstoot worden bespaard. Zonder dat dit ten koste gaat van een riant vuurbeeld, compleet met dieprood roodgloeiende as en fonkelende houtstammen. Dat maakt de MatriX Hybrid tot een ideale keuze voor de liefhebber die op bewuste wijze wil genieten van échte vlammen. WWW.FABERFIRES.COM ‘Met een uniek 3D-vuurbeeld van koudwaternevel en ledlicht verlegt Faber de grenzen.’ MULTICOLOUR VUURBEELD VAN DE E-MATRIX 043 Design

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=